برای راه اندازی هر شغلی معمولا نیازمند تجهیزات اولیه ای هستیم. قصابی نیز جزو مشاغلی است که راه اندازی آن نیازمند تهیه تجهیزات خاصی است. قبل از راه اندازی قصابی باید بودجه لازم و مناسب برای خرید تجهیزات قصابی کنار گذاشته شود؛ زیرا هزینه خرید تجهیزات قصابی باید با بودجه مورد نظرتان همخوانی داشته باشد. پس از اینکه تجهیزات لازم تهیه شد و همه مراحل لازم برای استارت این شغل زده شد، سپس می‌توانید آغاز به کار کنید.

لیست تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی قصابی مدرن

فهرست مطالب

لیست تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی قصابی مدرن

لوازم مورد نیاز و ضروری و تجهیزات لازم برای راه اندازی قصابی، شامل موارد زیر است:

   1. چرخ گوشت صنعتی

یکی از تجهیزات مورد نیاز قصابی که نقش مهمی در این شغل ایفا می کند، دستگاه چرخ گوشت صنعتی است که به منظور خرد کردن و آسیاب کردن گوشت از آن استفاده می‌شود. این دستگاه با کمک گرفتن از توانایی مکانیکی و برقی خود، باعث تقسیم گوشت به قطعات کوچکتر می‌شود و در عین حال کیفیت و بافت گوشت را در هنگام خرد کردن حفظ می‌کند. این دستگاه می‌تواند حجم زیادی از گوشت را با سرعت بالایی خرد کند. همچنین توانایی مخلوط کردن گوشت با مواد و سبزیجات دیگر را برای بالا بردن کیفیت و مزه غذا دارد. استفاده از این وسیله باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود.

   2. میز قصابی

میز قصابی یکی دیگر از تجهیزات قصابی است که برای پاک و خرد کردن گوشت مرغ و ماهی به کار می‌رود. جنس آن از پلی اتیلن مرغوب است ودارای دو قسمت به عرض 30 سانتی‌متر می باشد. دوام آن بالا است و اطراف آن به وسیله پایه‌هایی از جنس استیل کاملاً محکم شده اند. برای کل بدنه میز از استیل ضد زنگ استفاده شده است و در برابر زنگ زدگی و رطوبت مقاومت بالایی دارد. برای بالا بردن سرعت و راندمان طبقه‌ای در زیر تخته گوشت قرار دارد که برای انبار کردن مرغ و ماهی و نگه داشتن سبد و ظروف به کار می‌رود. حمل و نقل این میز کار صنعتی به وسیله چهار چرخ انجام می‌گیرد.

   3. اره استخوان بر

از دیگر تجهیزات قصابی اره استخوان بر است که جزو دستگاه‌های مدرن و اتوماتیک محسوب می‌شود و در آشپزخانه‌های صنعتی کاربرد فراوانی دارد. این وسیله با چرخش دورانی تیغه بر روی گوشت برش‌های یکسان و هم اندازه ایجاد می‌کند. از این دستگاه در کشتارگاه‌ها، هتل‌ها و شرکت‌ها نیز استفاده می‌گردد و به دو نوع اره استخوان بر رومیزی و اره استخوان بر پایه‌دار تقسیم می‌شود.

اره استخوان بر ایتالیایی فک 165

تومان112,000,000
  • فک 165
  • ساخته شده از ورق استیل
  • دارای بازوی محافظ برای برش
  • قابل تنظیم برای سایز برش گوشت
  • بدنه مقاوم و محکم در برابر فشار و ضربه
  • کیفیت ساخت بسیار عالی با طول عمر بالا
  • دارای 4 پایه محکم برای ثابت ماندن دستگاه

   4. دستگاه سلفون کش پلاستیکی

یکی دیگر از تجهیزات مهم قصابی سلفون کش دستی است؛ که برای بسته‌بندی و سلفون پیچی محصولات از آن استفاده می‌گردد. این دستگاه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا محصولات مورد نظر خود را بسته‌بندی و سلفون پیچی نمایید. این دستگاه در مدل‌های مختلفی وجود دارد که از نظر کارکرد، قیمت، جنس و نوع محصول با هم فرق می‌کنند. دستگاه سلفون کش، امکان بسته‌بندی مواد غذایی، انواع کارتون و جعبه را برای شما فراهم می‌سازد. فیلم استرچی که برای بسته‌بندی در این دستگاه انتخاب می‌شود از نایلون‌های نازک و پلاستیکی تشکیل شده است و قیمت آن در مقایسه با مدل‌های دیگر مناسب‌تر است. استفاده از سلفون بر روی محصولات باعث ایجاد شفافیت و براق نمودن آنها می‌شود و همچنین یک لایه محافظتی بر روی آن ایجاد می‌کند تا  بدون هیچگونه آسیبی محصول مورد نظر به دست مصرف کننده برسد.

   5. یخچال قصابی

یخچال قصابی از مهمترین تجهیزات ضروری قصابی است؛ که موتوری قوی دارد و با کمک این موتور می‌تواند دمای داخلی اتاقک یخچال را با سرعت زیاد پایین بیاورد و مانع فساد گوشت داخل آن شود. طراحی این یخچال صنعتی به گونه‌ای است که ‌می‌توان به صورت ایستاده، تکه‌های بزرگ گوشت را در داخل آن قرار داد. خصوصیت دیگر این یخچال این است که به آسانی می‌توان آن را تمیز کرد و با تمیز کردن آن بهداشت و سلامتی گوشت نیز حفظ می‌شود.

درب این یخچال به شکل کشویی و لولایی درست می‌شود که هر کدام برای خود محاسنی دارند. استفاده از درب لولایی راحت‌تر است؛ اما درب کشویی در زمان باز شدن فضای کمتری را اشغال می‌کند. طرح‌های یخچال قصابی متفاوت می‌باشد. معمولا در قصابی‌هایی که گوشت گرم فروخته می‌شود، یخچال‌های قصابی ویترینی دارای چنگک‌هایی هستند که این چنگک‌ها لاشه گوشت را نگه می‌دارند. طراحی این یخچال‌ها به گونه‌ای است که می‌توان چندین لاشه را به این چنگک‌ها اضافه کرد. نام دیگر این یخچال‌ها، یخچال قصابی لاشه خور است.

   6. چنگک نگهداری گوشت

چنگک نگهداری گوشت که نام دیگر آن قلاب است، یکی از تجهیزات قصابی محسوب می‌شود؛ که برای نگه داشتن شقه کامل گوشت از آن استفاده می‌گردد. گوشت به وسیله چنگک آویزان می‌شود و برش‌های لازم برای آن انجام می‌گیرد. قیمت این چنگک زیاد نیست و می‌توان آن را به شکل یک دست کامل خریداری نمود.

   7. ترازو دیجیتال

این ترازو سنسور حساسی دارد که برای اندازه‌گیری دقیق گوشت به کار می‌رود. برخی از این ترازوها دارای ظرفیت مشخصی هستند؛ همچنین از جنس مواد مقاوم و مستحکم درست می‌شود تا در مقابل ضربه و استفاده مداوم مقاوم باشند. معمولاً این ترازوها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که امکان صفر کردن آنها آسان باشد.

   8. باسکول آویز قصابی

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز در قصابی باسکول آویز است؛ که برای آویزان کردن گوشت از سقف و وزن کردن آن به شکل درست و بهداشتی استفاده می‌شود.

   9. چاقو و ساطور

از دیگر تجهیزات قصابی چاقو و ساطور است؛ که برای خرد کردن قلم و استخوان به کار می‌رود. ساطور یک چاقوی بزرگ می‌باشد که تیغه آن مستطیلی شکل است و بهترین ابزار برای شکستن استخوان و کندن پوست از قسمت های مختلف گوشت است. این وسیله بیشتر به عنوان چاقوی قصابی به کار می‌رود و از آن برای شکافتن استخوان‌های بزرگ و بریدن قطعات ضخیم گوشت استفاده می‌شود. همچنین از سمت پهن آن برای له کردن مواد غذایی مثل سیر استفاده می‌شود. علاوه بر شکستن استخوان‌ها، از ساطور می‌توانیم برای خرد کردن و برش دادن گوشت هم استفاده کنیم. ساتور قصابی دارای یک سوراخ در قسمت راست تیغه است؛ که از آن برای آویزان کردن ساطور استفاده می‌شود.

   10. ترولی آویز گوشت

این وسیله جزو تجهیزات مغازه قصابی است که به منظور آویزان کردن لاشه گوشت گاو و گوسفند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترولی آویز گوشت دارای 4 عدد قلاب یا چنگک آویز است که به شکل متحرک می‌توانند جابجا شوند. جنس آن از پروفیل و ورق استنلس استیل است و مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و آلودگی زیاد می باشد.

   11. مسقل

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز در قصابی مسقل است که به آن تیز کننده چاقو هم می‌گویند. جنس این وسیله از استیل است. از مسقل برای تیز و صاف کردن لبه زیر تیغه چاقویی که بر روی سنگ تیز می‌شود استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند لبه چاقو را که بعد از مدتی در اثر برش یا خرد کردن کند شده است، احیا کند.

مراحل راه اندازی قصابی مدرن

مراحل راه اندازی قصابی مدرن

شاید در نگاه اول راه اندازی قصابی پیچیده باشد؛ اما اگر این فرایند را به مراحل جداگانه تقسیم کنیم، کار آسان می‌گردد. مراحل راه اندازی یک قصابی مدرن عبارتند از:

   ● مشخص کردن نوع قصابی

یکی از مهم‌ترین مراحل برای راه اندازی قصابی انتخاب نوع قصابی است. در واقع در این مرحله شما تعیین می‌کنید که چه نوع محصولی را می‌خواهید به مشتریان خود ارائه بدهید.

   ● نوشتن طرح تجاری قصابی

نوشتن طرح تجاری برای راه اندازی قصابی ضروری است. به کمک طرح تجاری هدف و برنامه‌های خود را مشخص می‌کنید. برای نوشتن یک طرح تجاری باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. خلاصه اجرایی که اهداف شما را برجسته کرده و معلوم می‌کند که قصابی شما ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا نه.
  2. ارائه یک نمای کلی از قصابی که با خلاصه اجرایی شباهت داشته باشد و باعث عمیق‌تر شدن پیش‌بینی‌ها و استراتژی‌ها شود.
  3. مفهوم و منو که نشان دهنده این است که چه اقلام غذایی را سرو می‌کنید.
  4. بررسی نوع مالکیت قصابی و سلسله مراتب مدیریت قصابی
  5. تعیین کارمندان و کارکنان برای اداره قصابی
  6. بازاریابی و تجزیه و تحلیل رقبا که باعث شناسایی بازارهای هدف شده و باعث شناخت رقبای بالقوه کسب و کار می‌شود.
  7. تبلیغات و استراتژی‌های بازاریابی که برای رسیدن به اهداف تجاری مفید هستند.
  8. تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌های مالی و آماده کردن لیست هزینه ها برای یک مدت زمان مشخص

   ● هزینه راه اندازی مغازه قصابی

معمولاً هر چقدر مکانی که برای مغازه قصابی انتخاب می‌کنید پر رفت و آمد باشد، اجاره و رهن آن هم بالاتر است. البته هرچه قصابی پرطرفدارتر باشد، محصولات پروتئینی زیادی می‌تواند بفروشد. هزینه‌های دیگری که باید برای مکان قصابی خود در نظر بگیرید هزینه خرید یخچال مخصوص نگه داشتن گوشت، چرخ گوشت، ترازو و قلاب و نگهدارنده شقه‌های گوشت است. قیمت این تجهیزات قصابی با توجه به نوسانات بازار فرق می‌کند.

   ● گرفتن جواز برای قصابی

یکی از مراحل راه اندازی قصابی گرفتن جواز است؛ زیرا گرفتن جواز باعث می‌شود تا مشتریان اعتماد بیشتری به قصابی کنند. همچنین گرفتن جواز باعث می‌شود تا از جریمه‌های ناشی از نداشتن جواز دور بمانید.

   ● استخدام کارکنان قابل اعتماد

با استخدام کارکنان قابل اعتماد در مغازه قصابی خدمات بهتری به مشتریان داده می‌شود؛ استخدام این کارکنان اگر به صورت پاره وقت باشد هم باعث موفقیت بیشتر می‌گردد.

لوازم ضروری برای پیشخوان قصابی

لوازم ضروری برای پیشخوان قصابی

پس از افتتاح قصابی شما نیاز به یک سری وسایل دم دستی و پیشخوان برای انجام امور حسابداری و راه اندازی مشتری دارید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • میز پیشخوان: که به آن میز صندوقدار هم می‌گویند و بهتر است آن را در قسمت ورودی قصابی و در مکانی که در دسترس و دید مشتری باشد قرار دهیم.
  • ماشین حساب یا لپ تاپ: برای اینکه بتوانید قیمت محصولات را حساب کنید و برای آن فاکتور بنویسید، به ماشین حساب و سیستم کامپیوتر احتیاج است. در صورتی که قصابی بزرگی افتتاح کرده‌اید، باید یک کامپیوتر صندوقداری هولوگرامی فروشگاهی تهیه نمایید.
  • دستگاه کارتخوان: دستگاه کارت خوان از واجبات هر مغازه قصابی است؛ که برای واریز وجه از کارت بانکی مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • فاکتور دستی: در صورتی که مشتری از شما فاکتور خرید و هزینه را بخواهد باید همیشه یک برگ کامل از فاکتور را داشته باشید و به او بدهید.
  • پلاستیک و کیسه فریزر: یکی از لوازمی که در مغازه قصابی به شدت مورد نیاز است کیسه پلاستیکی یا فریزر است تا فروشنده بتواند خرید مشتری را برای حمل راحت‌تر در داخل این کیسه‌ها قرار دهد. معمولاً بعضی از فروشندگان از کیسه‌های قابل بازیافت استفاده می‌کنند.

در هنگام خرید تجهیزات راه اندازی قصابی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • کیفیت و دوام تجهیزات بسیار مهم است؛ هرچه این تجهیزات از مواد با کیفیت‌تر و مقاوم‌تری ساخته شده باشند دوام آنها نیز بیشتر است.
  • یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه شود بهداشت و ایمنی تجهیزات است. تجهیزاتی را انتخاب کنید که به آسانی قابلیت تمیز شدن داشته باشند و استانداردهای بهداشتی در آنها رعایت شده باشد.
  • اندازه و ظرفیت تجهیزات نیز مهم است؛ تجهیزات باید با حجم کاری شما متناسب باشد.
  • تجهیزات مورد نیاز قصابی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که به راحتی بتوان در هنگام نیاز آنها را تعمیر کرد و قطعات یدکی آنها قابل دسترسی باشد.
  • قیمت و بودجه‌ها برای خرید تجهیزات بسیار مهم است؛ خرید تجهیزاتی که قیمت بالاتر و کیفیت بهتری دارند باعث می‌شود تا در بلند مدت برای شما به صرفه‌تر باشد.

هزینه راه اندازی قصابی مدرن چقدر است؟

برای راه اندازی یک قصابی مدرن نیاز به برآورد هزینه‌های مختلفی مثل هزینه رهن و اجاره مغازه، خرید تجهیزات و وسایل، هزینه تبلیغات بازاریابی و هزینه‌های پرسنل است. همچنین هزینه آب و برق و هزینه مجوزهای لازم مانند بیمه را نیز باید در نظر گرفت.

سخن پایانی

برای راه اندازی قصابی باید تجهیزات ضروری آن را فراهم کنید. تجهیزات راه اندازی قصابی ضروری شامل یخچال صنعتی، چرخ گوشت صنعتی، ترازوی دیجیتال و دستگاه استخوان بر، چاقو و ساطور است. همچنین کیفیت و دوام و ظرفیت و قابلیت تعمیر این تجهیزات نیز بسیار مهم است. تجهیزات مورد نیاز برای این شغل را می‌توانید از آلپ استیل تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *