تمیز کردن گریل صنعتی یکی از دغدغه های اصلی رستوران داران و فست فودی ها می باشد که ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اما با روش های کاربردی و آسان می توانید کیفیت غذا را برای ارائه به مشتریان خود افزایش دهید. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه بدون دردسر و آسیب زدن به محیط زیست و بسیار راحت بتوانید گریل صنعتی خود را تمیز کنید.

گریل صنعتی که به عنوان وسیله‌ای برای سرخ کردن شناخته می شود، یک عنصر ضروری در تجهیزات فست فود و رستوران ها است. این تجهیزات از جنس استنلس استیل ساخته شده و سطوح کار بر پایه چدن یا ورق های فولادی کروم اندود می باشد که باید با انواع بی شماری از مواد غذایی و روش های پخت کنار بیاید و به همین دلیل اغلب کثیف می شوند.

نحوه تمیز کردن گریل

آشپز ها برای جلوگیری از فرسودگی گریل و تمیز نگه داشتن آن ها، هر روز بعد از هر سرویس، گریل صنعتی خود را تمیز می کنند. برای این فرآیند، دنبال کردن یک سری مراحل ضروری است. نحوه تمیز کردن گریل به طور کلی عبارت است از:

استفاده از مواد سازگارتر با محیط زیست: در حالی که بشقاب داغ است، مقدار زیادی یخ بر روی آن بریزید و از یک لیسه مخصوص که برای استفاده در آشپزخانه های صنعتی (از تفلون در مورد صفحات گرم کروم سخت ساخته شده است) استفاده کنید. کثیفی را بردارید، آن را در کشوی جمع آوری چربی جمع کنید. بررسی کنید که سرریز نشود. یخ باعث ایجاد شوک حرارتی در سطح صفحه داغ می شود که به جدا شدن قسمت زیادی از کثیفی کمک می کند. در نحوه تمیز کردن گریل، اطمینان حاصل کنید که صفحه داغ به اندازه کافی ضخیم باشد که در برابر شوک حرارتی مقاومت کند و ترک نخورد. صفحات داغ حرفه ای فاگور ضخیم تر از معمولی هستند تا از خطر ترک خوردن و شکستگی جلوگیری کنند. در برخی موارد از سنگ پا برای از بین بردن کثیفی ها استفاده می شود، البته این روش ممکن است به سطح صفحه داغ آسیب برساند.

چگونه دستگاه گریل را تمیز کنیم

استفاده از مواد شیمیایی: در بخش قبل نحوه تمیز کردن گریل را برای شما مورد بررسی قرار دادیم که برای محیط زیست مفیدتر بود. در این بخش نحوه تمیز کردن گریل صنعتی با استفاده از مواد شیمیایی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار می دهیم. هنگامی که صفحه داغ سرد است، از یک اسکرابر مخصوص طراحی شده برای آشپزخانه های صنعتی (در مورد صفحات گرم کروم سخت از تفلون) استفاده کنید تا بقایای پخت و پز را از بین ببرید. سپس مقدار کمی از پاک کننده های شیمیایی را بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. در حالی که سوراخ خروجی به کشوی جمع آوری چربی با یک پلاگین بسته شده است، آب را با دمای 55-60 درجه سانتیگراد روی بشقاب بریزید و چند دقیقه بگذارید بماند. سپس دو شاخه را بردارید و تمام آب سطحی را تخلیه کنید. در آخر، از یک اسفنج برای تمیز کردن صفحه داغ استفاده کنید و کاملا با آب تمیز بشویید.

در نحوه تمیز کردن گریل صنعتی با مواد شیمیایی بهتر است پس از تمیز شدن صفحه داغ، تمام سطح را با کاغذ آشپزخانه کاملا خشک کنید. برای اطمینان از خشک شدن کامل صفحه داغ، می توان آن را برای چند دقیقه روشن کرد. پس از خشک شدن، به صورت اختیاری و فقط برای صفحات داغ چدنی، می توان سطح را با سرکه یا لیمو چربی زداهای طبیعی پاک کرد. هنگام تمیز کردن، از ریختن هرگونه اسید سرکه، لیمو و غیره روی صفحات گرم با روکش کروم خودداری کنید. در آخر، صفحه داغ صنعتی را دوباره با یک سرو آغشته به روغن زیتون پاک کنید. این به جلوگیری از زنگ زدگی کمک می کند. مرحله آخر در نحوه تمیز کردن گریل صنعتی به ویژه برای صفحات داغ چدنی مهم است، در حالی که برای صفحات کروم اندود، این مرحله توصیه می شود اما واقعا ضروری نیست. اگر این مراحل را هر روز دنبال کنید، می توانید مطمئن باشید که بشقاب داغ شما در تمام طول حرفه شما در بخش پذیرایی در شرایط بهینه باقی می ماند.

چرا تمیز کردن توری گریل صنعتی مهم است؟

در بخش قبل با نحوه تمیز کردن گریل آشنا شدیم؛ حال در این بخش به اهمیت تمیز کردن گریل های صنعتی می پردازیم. چه در حال پختن پنکیک و کرپ یا همبرگر، ساندویچ و گوشت هستید، مهم است که به طور منظم گریل صنعتی خود را تمیز کنید.

هنگام پختن هر وعده غذایی، چربی ها، آب میوه ها و سایر بقایای مواد غذایی روی سطح سینی می ماند. اگر این چربی و کثیفی پاک نشود، به طور مداوم در یک لایه صمغی جمع می شود که سپس به یک ماده سخت تبدیل می شود که جدا کردن آن بسیار دشوار است. اگر به پختن روی این سطح ادامه دهید، حرارت به طور یکنواخت و موثر به غذای در حال پخت منتقل نمی ‌شود و می ‌تواند باعث شود مرغی که در شام سرو می‌شود طعمی شبیه به استیک پنیر که در ناهار پخته شده است، پیدا کند. به همین دلایل است که نحوه تمیز کردن گریل صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین تمیز کردن اجاق گاز صنعتی از جمله اجاق پلوپر نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

همچنین بخوانید: کباب پز برقی بهتره یا گازی؟

نحوه تمیز کردن دستگاه گریل

هر چند وقت یکبار باید سینی گریل را تمیز کنم؟

حال که با نحوه تمیز کردن گریل به طور کلی آشنا شدید ممکن است از خود بپرسید هر چندوقت یکبار لازم است تا سینی گریل صنعتی را تمیز کنیم؟ به طور کلی شما باید بعد از هر بار استفاده، سینی خود را تمیز کنید. علاوه بر این قبل از شروع پخت و پز باید مطمئن شوید که از هرگونه گرد و غبار، زباله یا سایر مواد پاک شده است. این به کاهش خطر بیماری، آلودگی و سایر خطرات موجود در غذای شما کمک می کند.
فرقی نمی‌کند که یک توری فولادی ضد زنگ داشته باشید، یک کوره چدنی یا یک کوره سرامیکی، مهم است که از آن مراقبت کنید تا از پخت و پز کارآمد اطمینان حاصل کنید. با تمیز کردن منظم توری خود بعد از هر بار استفاده علاوه بر انجام تمیزکاری های عمیق هفتگی معمولی می توانید دستگاه خود را برای سال های آینده در بهترین حالت کارکرد نگه دارید. به همین دلایل نحوه تمیز کردن گریل در نگهداری و محافظت از آن ها اهمیت زیادی دارد.

نقش جنس گریل در نحوه تمیز کردن

در بخش های قبلی با نحوه تمیز کردن گریل های صنعتی به طور کلی آشنا شدید. حال نوبت به آن رسیده تا نحوه تمیز کردن گریل های صنعتی را به صورت جزئی مورد بررسی قرار بدهیم. اکثر کوره ها دارای سطح پخت فولاد ضد زنگ هستند، در حالی که بقیه از کروم ساخته شده اند که معمولاً کروم نامیده می شود.
نوع توری که دارید نحوه تمیز کردن آن را تعیین می کند. به عنوان مثال، سطوح پخت و پز کرومی هرگز نباید در معرض مواد ساینده مانند آجر گریل یا صفحه نمایش قرار گیرند. استفاده از مواد ساینده حتی ممکن است گارانتی شما را باطل کند. اگر در مورد نوع سطحی که روی سینی خود دارید مطمئن نیستید، با دفترچه راهنمای سرویس خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید: چرا کباب پز گازی دود میکند؟

شیوه تمیز کردن گریل

مواد قابل استفاده برای تمیز کردن گریل

  • محلول قهوه
  • جوش شیرین
  • آب جوش و فویل
  • اسپری سرکه
  • استفاده از پیاز
  • استفاده از بخار
  • استفاده از آب جوش و فویل

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن دستگاه گریل صنعتی

  • سوهان گردل
  • نگهدارنده پد توری
  • پد اسکراب Griddle یا برس نخل برای سطح کروم
  •  مواد شیمیایی تمیز کننده فولاد ضد زنگ
  • پارچه ها

شیوه تمیز کردن گریل

شیوه تمیز کردن گریل با توری استیل ضد زنگ

  1. در این مرحله از نحوه تمیز کردن گریل ترموستات را خاموش کنید و دستکش های مقاوم در برابر حرارت بپوشید.
  2. در حالی که سینی داغ است، سطح را از بقایای مواد غذایی و تجمع چربی تمیز کنید.
  3. یک ماده شیمیایی تمیز کننده ایمن فولاد ضد زنگ را روی سطح توری بمالید.
  4. سطح را با یک پد غیر ساینده مالش دهید.
  5. تمام سطح را با یک پارچه مرطوب و سپس یک پارچه خشک پاک کنید.
  6. سینی روغن را بردارید و خالی کنید.
  7. بدنه توری را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.
  8. ترموستات را تا 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتیگراد) بچرخانید.
  9. یک لایه نازک از روغن پخت و پز یا مواد چاشنی را روی سطح داغ داغ پخش کنید، سپس 30 دقیقه صبر کنید.
  10. سطح را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

نحوه تمیز کردن دستگاه گریل

نحوه تمیز کردن گریل با توری کروم

  1. در حالی که سینی کاسه گرم است، سطح را از باقی مانده مواد غذایی و تجمع چربی تمیز کنید.
  2. در این مرحله از نحوه تمیز کردن گریل صنعتی آب گرم را روی سطح بریزید و با استفاده از برس نخل تمیز کنید.
    توجه – از مواد ساینده مانند آجر کباب پز یا پدهای تمیز کننده استفاده نکنید.
  3. در صورت لزوم برای ایجاد لکه های غذایی سخت یا ذخیره شده، این کار را تکرار کنید.
  4. در این مرحله از نحوه تمیز کردن گریل صنعتی اجازه دهید سطح خنک شود و در هوا خشک شود.
  5. در این مرحله از نحوه تمیز کردن گریل رویه صاف را با یک پولیش غیر ساینده و ایمن برای مواد غذایی بپوشانید.
  6. سطح را با یک پارچه خشک پاک کنید.
  7. از یک پارچه تمیز و مرطوب برای پاک کردن تمام ترکیب پولیش استفاده کنید.

تمیز کردن گریل با توری بلک استون

  1. بعد از اتمام پخت، اجازه دهید سینی خنک شود.
  2. سطح توری را با یک سوهان فلزی یا کاردک خراش دهید.
  3. سطح توری را با یک حوله کاغذی یا پارچه تمیز کننده پاک کنید.
  4. در حالی که سینی هنوز گرم است، مقداری آب روی لکه های غذا بریزید. این اساساً نقاط سخت غذا را بخار می کند.
  5. در این مرحله از نحوه تمیز کردن گریل صنعتی با استفاده از یک پد اسکراب توری، به آرامی سطح و لکه های غذا را بشویید.
  6. سطح را با آب و پارچه های تمیز کننده بشویید.
  7. سطح را با یک پارچه خشک و تمیز خشک کنید.
  8. در این مرحله نحوه تمیز کردن گریل صنعتی سطح را با یک لایه روغن و در بین هر بار استفاده بپوشانید.

سخن پایانی

برای پخت کباب خوشمزه و با کیفیت بهتر، نیاز است که دستگاه گریل را تمیز نگهداری کرد و از آن به خوبی نگهداری کرد تا بتوانید کیفیت پخت مواد غذایی را افزایش دهید و باعث کاهش کیفیت آنها نشوید. در صورتی که دستگاه گریل دیر به دیر تمیز شود، باعث جمع شدن میکروب می شود و احتمال اینکه مشتریان دچار مسمومیت شوند افزایش می یابد. بخاطر همین دلیل بسیار مهم است که نسبت به تمیز کردن دستگاه گریل در آشپزخانه صنعتی خود حساس تر باشید تا بتوانید رضایت مشتریان خود را افزایش دهید. از این روش ها می توانید برای تمیز کردن کباب پز صنعتی  و همچنین فر پیتزا صنعتی نیز استفاده کنید و کیفیت پخت مواد غذایی را با نگهداری درست و اصولی افزایش دهید.

4 دیدگاه در “تمیز کردن گریل

  1. مهدی احمدی گفت:

    سلام
    بعد از تمیز کردن گریل نیازی نیست که به سطوح دستگاه چیزی بزنیم؟

    1. Bolouri گفت:

      سلام دوست عزیز
      بعد از تمیز کردن گریل شما می تونید یک دستمال آغشته به روغن زیتون را روی سطوح بکشید. این کار برای سطوح چدنی تاثیر زیادی داره. ولی برای سطوح غیر چدنی نیازی نسیت این کارو انجام بدید.

  2. میلاد صدیقی گفت:

    استفاده از یخ برای تمیز کردن گریل خیلی روش خوبیه
    نکته مهم اینه که قبل از ریختن یخ گریل باید کاملا داغ باشه

  3. محسن حبیبی گفت:

    با جوش شیرین و سرکه خیلی خوب تمیز میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *