یخچال صنعتی یکی از مهم‌ترین تجهیزات سرمایشی می باشد که در خنک نگه داشتن مواد‌غذایی و محافظت از آن‌ها در برابر انواع میکروب و باکتری نقش دارند. مصرف برق یخچال صنعتی ثابت نیست و به پارامتر‌های بسیار مهمی از‌جمله نوع و سایز یخچال، دمای محیط و ویژگی‌های تکنولوژیکی وابسته است. کاهش مصرف برق یخچال صنعتی تاثیر مهمی در افزایش عمر یخچال و البته صرفه‌جویی در مصرف برق مصرفی دارد. یخ‌زدایی کشو‌های فریزر و صفحه‌های یخچال از ساده‌ترین تکنیک‌های این امر است و از طریق افزایش عملکرد دستگاه، مصرف آن را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف برق یخچال صنعتی چقدر است؟

همانطور که گفتیم میزان مصرف یخچال صنعتی ثابت نیست و عوامل بسیاری از جمله نوع و سایز یخچال، دمای محیط و ویژگی‌های تکنولوژیکی در آن نقش دارند. از دیگر عواملی که در میزان مصرف برق تاثیر دارد، ویژگی های فنی و تکنولوژی در ساخت آنها می باشد. یخچال هایی که کلاس انرژی بالایی دارند، مصرف انرژی آنها به طور معمول کمتر است. کلاس انرژی درواقع یک معیاری است که نشان می دهد میزان صرفه جویی و مصرف برق یخچال چقدر است. به صورت کلی دستگاه های برقی که کلاس های بالاتری دارند صرفه جویی بسیار زیادی دارند. متوسط یخچال های صنعتی به صورت حدودی بین 100 تا 800 وات می باشد. این میزان مصرف برق یخچال صنعتی با توجه به ظرفیت، ویژگی های تکنولوژی و مدل آن می تواند تغییر کند و متفاوت باشد. امروزه یخچال های صنعتی مدرنی طراحی شده است که با حداقل میزان مصرف برق و انرژی به یکی از بهترین محصولات موجود در بازار تبدیل شده اند.

میزان مصرف برق یخچال صنعتی چقدر است؟

محاسبه ی میزان مصرف برق یخچال های صنعتی

برای مدیریت مصرف بهینه ی مصرف برق یخچال های صنعتی، شناخت دقیق توان مصرفی و الگوی استفاده از آنها ضروری است. این اطلاعات می توانند به کاهش هزینه ها و بهبود کارایی انرژی کمک کنند. در ادامه اصطلاحات و تعاریف مصرف برق را برای شما شرح داده ایم:

توان: توان نشان دهنده ی مصرف برق یک دستگاه بوده و به وات W سنجیده می شود. این واحد نشان می دهد که دستگاه چه مفداری از انرژی را مصرف می کند.

هزینه هر واحد: هزینه ای که برای مصرف هر واحد انرژی، معمولا بر حسب کیلو وات ساعت KWh، توسط شرکت های خدمات شهری دریافت می شود. نرخ تعرفه ها معمولا می تواند در مناطق مختلف به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

ساعت استفاده: این مورد به تعداد ساعاتی از روز که دستگاه در حال کار است، اشاره دارد.

واحد مصرفی روزانه: واحد مصرفی روزانه تعداد واحد برق مصرفی در هر روز است که با در نظر گرفتن ساعات کاری دستگاه محاسبه می شود.

برای محاسبه مصرف برق یخچال های صنعتی از جمله یخچال های فروشگاهی، دو عامل کلیدی توان دستگاه و ساعات استفاده روزانه مهم هستند. هزینه مصرف برق بر اساس کیلو وات ساعت KWh محاسبه می شود که از ضرب میزان توان دستگاه برحسب وات در تعداد ساعات استفاده به دست می آید. سپس این مقدار تقسیم بر 1000 می شود تا به کیلو وات بر ساعت برسد. این نوع یخچال ها به دلیل نیاز به نگه داشتن دمای داخلی در محدوده ی خاص برای حفظ و تازگی مواد غذایی، مصرف برق زیادی دارند. برای مثال یک یخچال معمولی ممکن است که در هر ساعت استفاده حدود 0.18 کیلو وات ساعت انرژی مصرف کند.

بررسی عواملی که بر مصرف برق یخچال صنعتی موثر هستند

میزان دقیق مصرف برق یخچال صنعتی شما به مشخصات دستگاه و شرایط آن وابسته است و با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه یا مشخصات فنی آن به سادگی می‌توانید از این میزان اطلاع یابید. البته با در نظر داشتن برخی از نکات بهینه‌سازی دستگاه، میزان برق مصرفی آن تا حد بسیاری قابل کاهش است. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین عوامل موثر بر مصرف برق یخچال صنعتی می‌پردازیم.

نوع و سایز یخچال

هنگام انتخاب و خرید یخچال با انواع مختلفی از جمله یخچال مینی هتلی و ایستاده مواجه خواهید شد که هر‌یک اندازه متفاوتی دارند. یخچال‌هایی بزرگ‌تر به‌طور‌معمول مواد‌غذایی بیش‌تری را خنک نگه می‌دارند و همین امر موجب می‌شود که مصرف برق بالا‌تری داشته باشند. در سمت دیگر یخچال‌های کوچک موتور کوچک‌تری دارند و برای خنک نگه داشتن مواد‌غذایی درون خود به انرژی کم‌تری نیاز دارند.

دمای محیط

دمای محیط یکی‌دیگر از عوامل موثر بر میزان مصرف برق یخچال صنعتی است. در دما‌های بالا دستگاه باید تلاش بیش‌تری کند که دما را داخل خود کاهش دهد و به این ترتیب مصرف برق تا حد بسیاری افزایش می‌یابد. در‌نتیجه می‌توان گفت افزایش مصرف برق یخچال در ماه‌های گرم سال امری طبیعی است. این نکته را در نظر داشته باشید که یخچال شما باید با دیوار فاصله مناسبی داشته باشد و کم شدن این فاصله موجب تاثیر روی موتور دستگاه و در‌نهایت افزایش مصرف برق یخچال می‌شود.

ویژگی‌های تکنولوژیکی

در یخچال‌های مدرن از ویژگی‌هایی کمک گرفته شده است که نقش موثری در بهره‌وری انرژی دارند. برای مثال تکنولوژی هوش مصنوعی، تنظیمات مصرف برق کم‌تر و موتور اینورتر، مصرف برق را به حداقل می‌رسانند. در سمت دیگر یخچال‌هایی که فاقد تکنولوژی‌های ذکر‌شده هستند، مصرف برق نسبتا بالا و زیادی دارند.

همچنین بخوانید: علت اتومات نکردن یخچال ویترینی

عواملی که بر مصرف برق یخچال صنعتی موثر هستند

عواملی که باعث افزایش مصرف برق یخچال صنعتی می شود

این امر به دلایل مختلف رخ می‌دهد و در صورت ادامه داشتن، یخچال ایستاده ویترینی شما فرسوده می‌شود و حتی ممکن است موتور آن بسوزد. به‌طور‌کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین دلایل مصرف برق بسیار بالای یخچال عبارت است از:

عدم عایق‌بندی مناسب

یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف بسیار بالای برق در یخچال صنعتی، عایق‌بندی نامناسب در برابر گرمای ورودی است. به عبارت دقیق‌تر اگر عایق‌بندی دستگاه شما خراب یا ‌پوسیده باشد، دستگاه برای حفظ دمای داخلی خود تلاش بیش‌تری می‌کند و به این ترتیب میزان برق مصرفی آن تا حد بسیاری افزایش خواهد یافت.

تنظیمات نادرست دما

تنظیم نادرست دمای یخچال و فریزر می‌تواند موجب افزایش برق مصرفی دستگاه شود. البته این امر در برفک زدن مواد‌غذایی و خراب شدن آن‌ها نیز نقش دارد. به همین خاطر بهتر است با تنظیمات مناسب یک تعادل میان حفظ مواد‌غذایی و مصرف انرژی برقرار کنید.

پر بودن بیش از حد یخچال

اگر یخچال شما ‌پر از مواد‌غذایی باشد، هوا درون آن به خوبی گردش نمی‌یابد و این امر با افزایش مصرف برق ارتباط مستقیم دارد. برای رفع این مشکل ‌پیشنهاد ما به شما این است که تنها مواد‌غذایی لازم را در یخچال نگه دارید و از خرید بیش از حد نیاز نیز جلوگیری نمایید.

بسته نشدن کامل درب

اگر درب یخچال شما به‌صورت کامل یا در زمان مناسب بسته نشود، هوای گرم به محفظه داخلی نفوذ پیدا می‌کند و به این ترتیب مصرف برق طیخچال صنعتی تا حد بسیاری افزایش می‌یابد. البته لازم به ذکر است که در برخی مواقع خراب شدن لاستیک‌های دور درب موجب باز ماندن بیش از حد درب یا کامل بسته نشدن آن می‌شوند و شما باید در اولین فرصت نسبت به تعمیر و تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

همچنین بخوانید: علت برفک زدن یخچال صنعتی ایستاده

راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی یخچال صنعتی

راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی یخچال صنعتی

حال که با میزان مصرف برق یخچال صنعتی آشنا شدیم به سراغ این موضوع می‌رویم که چگونه می‌توان میزان مصرف برق یخچال صنعتی را کاهش داد؟ در ادامه به معرفی و بررسی موثر‌ترین و مهم‌ترین تکنیک‌های این امر می‌پردازیم.

کویل‌ها را تمیز کنید

کویل‌های کندانسور در خنک نگه داشتن یخچال نقش مهم و اثر‌گذاری دارند و به‌طور‌معمول در پشت یخچال یا زیر یک محفظه در قسمت جلو و ‌پایین یخچال قرار گرفته‌اند. در صورتی که این قطعات به کثیفی یا گرد‌و‌غبار آغشته باشند، ممکن است دستگاه مجبور شود با کار کردن بیش‌تر گرما را از بین ببرد. این نکته را در نظر داشته باشید که تمیز کردن کویل‌ها امری بسیار ساده است و شما باید در گام اول یخچال را از برق بکشید و با کمک جاروبرقی و یک دستمال نرم، زباله‌ها را از روی کویل بردارید. حال یخچال را سر‌جای خود قرار دهید. البته میان دستگاه شما و دیوار باید فاصله کافی وجود داشته باشد تا هوا به خوبی جریان یابد.

دما را بررسی نمایید

بسیاری از افراد گمان می‌کنند برای نگهداری بهتر مواد‌غذایی به دمای بسیار سرد نیاز است، اما خوب است بدانید که برای نگهداری مواد‌غذایی دمای سرد‌تر لزوما بهتر نیست و به‌عنوان یک قاعده کلی برای هر درجه اضافی از خروجی تبرید، حدود شش درصد برق بیش‌تری مصرف می‌کند. برای مثال اگر دمای یخچال شما 13 درجه سانتی‌گراد کم‌تر از حد لازم باشد، دستگاه شما تا 25 درصد انرژی برق بیش‌تری مصرف خواهد کرد. دمای یخچال باید بین 3 تا 4 و فریزر بین منفی 18 تا منفی 15 درجه سانتی‌گراد باشد و شما می‌توانید دمای دستگاه خود را با دماسنج‌های مخصوص یخچال و فریزر به سادگی بررسی و کنترل کنید. در مقاله ی نحوه تنظیم درجه یخچال ایستاده به صورت کامل به شما آموزش داده ایم که چگونه دمای یخچال را تنظیم کنید.

درب یخچال را برای طولانی‌مدت باز نگذارید

همانطور که گفتیم باز ماندن درب یخچال برای طولانی‌مدت می‌تواند مصرف برق دستگاه را تا حد بسیاری افزایش دهد. چرا‌که با این امر هوای سرد خارج و هوای گرم وارد یخچال می‌شود و دستگاه برای جبران افزایش دمای وارد‌شده، انرژی بالایی مصرف می‌کند تا به دمای اولیه خود بازگردد.

اقلام درون یخچال را سازماندهی کنید

اگر مواد درون یخچال و فریزر شما به خوبی سازماندهی شده باشند، به زمان کم‌تری برای یافتن مواد‌غذایی مورد‌نظر خود نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که برخی از مواد‌غذایی نظیر سس کچاب، خردل، سرکه و… هیچ نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و می‌توانید با نگهداری آن‌ها در فضای بیرون از هدر‌رفت انرژی و مصرق بالای برق جلوگیری کنید. فراموش نکنید که اگر یخچال و فریزر شما مواد‌غذایی متناسب با حجم و اندازه خود داشته باشد، بسیار سریع‌تر خنک می‌شود و میزان مصرف برق در آن بهینه است.

درزگیر‌های درب را بررسی کنید

این درزگیر‌های لاستیکی عملکردی مشابه نوار آب و هوا مخصوص پنچره دارند و مانع از تبادل دما میان هوای اطراف و یخچال می‌شوند. با خراب بودن این درزگیر‌ها، انرژی بیش‌تری برای خنک نگه داشتن یخچال نیاز است و همین امر میزان برق مصرفی آن را افزایش می‌دهد. در‌نتیجه بهتر است درزگیر‌ها را بصورت منظم بررسی نمایید و از سالمک بودن آن‌ها اطمینان خاطر به دست آورید. یکی از جالب‌ترین و بهترین تکنیک‌های بررسی سالم بودن درزگیر درب یخچال، قرار دادن یک اسکناس حین بستن درب میان درزگیر و درب است. در این شرایط اگر با وجود بستن درب یخچال بتوانید اسکناس را به سادگی بیرون آورید، ممکن است نیاز به تعویض درزگیر‌ها باشد.

یخچال را در مکان مناسب قرار دهید

از دیگر تکنیک‌های جلوگیری از افزایش مصرف برق یخچال صنعتی، قرار دادن دستگاه در مکان مناسب است. تحت هیچ شرایطی یخچال خود  را در کنار منابع حرارتی مختلف نظیر فر، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی یا شوفاژ قرار ندهید و مانع از تابش نور مستقیم خورشید به آن شوید. از دیگر نکات قرار دادن یخچال در جای مناسب این است که دستگاه شما باید حداقل 5 سانتی‌متر فضای خالی در اطراف و پشت و بالای خود داشته باشد تا تهویه به درستی انجام گیرد.

سخن پایانی

در مطالب فوق به بررسی میزان مصرف برق یخچال صنعتی پرداختیم و تکنیک‌های جلوگیری از افزایش آن را بیان کردیم. همانطور که گفتیم این میزان یک عدد ثابت نیست و به عوامل مختلف از‌جمله نوع دستگاه، برند محصول، دمای محیط و ویژگی‌های تکنولوژیکی وابسته است. افزایش مصرف میزان برق یخچال با طول عمر آن نسبت مستقیم دارد و تا حد بسیاری عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر بهتر است تمام نکات ذکر‌شده را در نظر داشته باشید تا از بروز این اختلال جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *