اسپرسوساز یکی از دستگاه های پرطرفدار می باشد که از آن در مکان های مختلفی از جمله منازل، کافی شاپ ها، رستوران ها، هتل ها و محل کار استفاده ی زیادی می شود. این دستگاه در طی استفاده ممکن است دچار اشکالاتی بشود و شما به عنوان کسی که از این دستگاه استفاده می کنید، نیاز است که تمام قطعه های آن را بشناسید تا بتوانید مشکلات را به راحتی شناسایی کنید. در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم که بعد از شناسایی اشکال، آن را در خانه ی خود یا مکان های دیگر برطرف کنید. حتما توجه داشته باشید که مشکلات جدی نیاز است تا یک فرد حرفه ای آن را برطرف کند.

مشکلاتی که ممکن است در دستگاه اسپرسوسو ساز به وجود بیاید

لوله های مسی، دیگ های فولادی ضد زنگ، سیستم عامل و سخت افزار هوشمند همه چیز برنامه ریزی شده و با مهندسی دقیق اتفاق می‌افتند تا قهوه خوشمزه‌ای به وجود بیاید. داخل یک دستگاه اسپرسوساز صنعتی، فرآیندهای گوناگونی شکل می‌گیرند که هر کدام با یکدیگر کار می‌کنند تا شما بتوانید یک فنجان قهوه خوش‌طعم را نوش‌جان نمایید.

آب

در ابتدا هر دستگاه اسپرسوساز برای عملکرد به آب نیاز دارد. برای دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی می‌توان از دو منبع آب (لوله کشی و آب ثابت) استفاده کرد. کافه‌ها معمولاً از آب تصفیه استفاده می‌کنند؛ زیرا هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

پمپ

برای این‌که آب قدرت عبور از یک بستر محکم را داشته‌باشد، نیاز به فشار دارد. در اسپرسو خانگی دو دسته پمپ الکتریکی به نام‌های پمپ ارتعاشی و پمپ رگه ای چرخشی وجود دارند. پمپ ارتعاشی یک اسب کار الکترومغناطیسی کوچک است. یک پیستون متصل به آهنربا در داخل یک سیم پیچ فلزی قرار دارد. جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور می‌کند و باعث می‌شود تا آهنربا به سرعت پیستون را به جلو و عقب حرکت دهد و از طریق دستگاه به آب فشار وارد نماید.

دیگ بخار

آیا باید هم تحت فشار قرار بگیرد و هم گرم شود تا به شما یک اسپرسوی خوشمزه تحویل دهد؟ دیگ بخار جایی است که گرما به آب اضافه می‌شود. وظیفه اصلی دیگ بخار گرم کردن و نگهداری آب تحت فشار پمپ است. مهم است که اندازه دیگ را در نظر بگیرید. هرچه دیگ بزرگ‌تر باشد، دستگاه قادر به تولید نوشیدنی‌های بیشتری خواهد بود. از طرف دیگر هرچه دیگ بزرگ‌تر باشد، انرژی و زمان بیشتری برای گرم کردن تمام آب صرف می‌گردد.

دیگ کنترل دما

با وجود شدت فشار و گرما، تهیه اسپرسو یک هنر ظریف است. حتی تغییرات جزئی در دمای آب می‌توانند به شدت بر کیفیت قهوه شما تاثیر بگذارند. بسیاری از تولید کنندگان، ابزارهای مختلفی را برای ارتقای پایداری دما و کنترل آن معرفی کرده‌اند. برای کنترل دقیق‌تر دمای دم کردن قهوه، از یک دیگ با PID یا کنترل دما دیجیتال استفاده می‌شود. PID یک کامپیوتر ساده است که عنصر گرمایش را کنترل می‌کند تا بتواند آب را در دمای تعیین شده نگه دارد.

همچنین بخوانید: چه نوشیدنی هایی را می توان با اسپرسوساز درست کرد؟

مشکلات دستگاه اسپرسوسو ساز

چوب بخار

شیر با بافت غنی برای تهیه اسپرسو و لاته اهمیت بسیاری دارد. برای به‌دست آوردن بافت مناسب و گرم‌ شدن شیر، دستگاه‌ها به بخار نیاز دارند. برای تولید بخار، آب باید جوشانده شود. با این حال قهوه‌ها در دمای بسیار پایین‌تر از جوش (195-205 درجه فارنهایت) بهترین دم را دارند.

هد گروپ

آخرین توقف آب در هنگام حرکت در دستگاه اسپرسوساز، هد گروپ است. هدگروپ شامل چهار قسمت اساسی مانند پورتافیلتر، مکانی برای قفل شدن پورتافیلتر، راهی برای فعال کردن پمپ و مسیری برای حرکت آب از دیگ به سمت پرتافیلتر می‌شود.

علت خرابی دستگاه اسپرسوساز چیست؟

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث خرابی تمامی دستگاه‌های اسپرسوساز می‌شود، عدم تمیزکردن مکرر و به موقع دستگاه‌ها است. حتی ممکن است که دستگاه خود را به‌خوبی تمیز کنید؛ اما از مواد شوینده مناسبی استفاده نکنید. این عامل نیز می‌تواند برای دستگاه مخرب باشد. بنابراین در ابتدا شوینده یا اسپری تمیزکننده مخصوص ماشین اسپرسوساز را خریداری نمایید. در صورت عدم تهیه آن نیز می‌توانید از آب گرم کمک بگیرید؛ زیرا آب گرم یک ماده طبیعی با قدرت تمیزکنندگی فوق‌العاده است. زمانی که این موارد را رعایت کرده‌اید، این بخش‌ها در اسپرسوساز را به‌صورت روزانه یا دو روز در میان پاکیزه نمایید.

  • سبد پرتافیلتر: اجازه دهید تا یک شب درون آب گرم و جوش شیرین بماند تا تمامی رسوبات آن از بین برود.
  • هد گروپ: هر روز صبح آن را تمیز کنید. یک قاشق چایخوری از پاک‌کننده Grouphead را در یک سبد فیلتر در پورتافیلتر خود قرار دهید. پورتافیلتر را به گروپ متصل نمایید. سوئیچ تحویل قهوه را حدوداً 10 ثانیه روشن کنید. سپس چند ثانیه توقف، مجدداً متصل نمایید و این کار را 4 بار تکرار کنید. پرتافیلتر را بردارید و آبکشی کنید، سپس دوباره روی دستگاه قراردهید و سوئیچ تحویل قهوه را به مدت 10 ثانیه روشن کنید، پرتافیلتر را خاموش و آبکشی نمایید و این کار را 4 بار تکرار کنید.
  • نازل بخار: نازل‌های بخار همواره باید تمیز نگه‌داشته شوند. هنگام کف‌کردن شیر، نازل بخار را با یک پارچه مرطوب تمیز پاک کنید. پس از پایان کار آن را با بخار شدید تمیز نمایید تا شیر در نوک آن پاک شود.
  • صافی آب: اگر آب در منطقه شما درجه سختی بالایی دارد، باید یک فیلتر آب اختصاصی نصب کنید.

عیب یابی دستگاه اسپرسوساز

همانطور که گفته شد برای برطرف کردن مشکل ابتدا نیاز است که عیب دستگاه را شناسایی کنید و در جهت رفع آن اقدام کنید.

1. قهوه دستگاه را خیلی آهسته پخش می کند

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که کاربران با دستگاه‌های خود دارند این است که دستگاه قهوه را با سرعت حلزونی پخش می‌کند. این عدم فشار به این معناست قهوه‌ای که بیرون می‌آید بافت غلیظ و کرمی اسپرسو را ندارد. یک شات اسپرسو معمولاً باید حدود 25 تا 30 ثانیه طول بکشد و قهوه در جریان نسبتاً ثابتی از دستگاه خارج شود. اگر این‌طور نیست و قهوه به‌صورت مایع بسیار کندتر از این، از دستگاه خارج شود، به احتمال زیاد به یکی از دو مشکل زیر منتهی می‌شود.

  • ممکن است صفحه پراکندگی مسدود شده‌باشد.
  • تفاله‌های قهوه در سبد پرتافیلتر خیلی ریز آسیاب شده‌اند.

با توجه به مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک شات از دستگاه خارج شود، می‌توانید دریابید که کدام یک از این عوامل باعث ایجاد مشکل شده‌اند. اگر تنها کمی بیشتر از 25 تا 30 ثانیه زمان نیاز باشد تا دستگاه یک شات بدهد (مثلاً 45 ثانیه)، قهوه خیلی ریز آسیاب شده و در پرتافیلتر گیر کرده‌است. در این زمان تنظیمات را در آسیاب اسپرسو برای رفع این مشکل بررسی کنید. اگر بیش از 45 ثانیه طول بکشد تا دستگاه اسپرسوساز شما یک شات بدهد، ممکن است صفحه پراکندگی شما با باقی مانده قهوه مسدود شده‌باشد. در صورت وجود این اتفاق باید آن را باز و صفحه پراکندگی و واشر را با مواد شوینده و مقداری آب داغ تمیز نمایید. برای این کار بهتر است از مواد شوینده مناسب دستگاه و براش استفاده کنید.

همچنین بخوانید: علت اب نیامدن از اسپرسوساز

علت خرابی دستگاه اسپرسوساز چیست؟

2. نشت قهوه از لبه پورتافیلتر

اگر قهوه در قسمت بیرونی پرتافیلتر نشت می‌کند و تفاله‌های بد استخراج‌شده را در فنجان و سینی می‌ریزد، احتمالاً علت این امر فرسوده‌شدن واشرهای صفحه است. در اکثر دستگاه‌های اسپرسوساز، برای از بین بردن مهر و موم، ابتدا باید صفحه پراکندگی را از سر گروپ باز کنید. پس از برداشتن آن، باید واشر را از اطراف سر گروپ خارج نمایید. برای انجام این کار در حالت ایده‌آل، به یک پیچ گوشتی سر صاف نیاز دارید.
هنگامی که مهر و موم را جایگزین و همه چیز را مرتب کرده‌اید، صفحه پراکندگی را مجدداً متصل نمایید و یک شات آزمایشی بکشید. تقریباً در بیشتر موارد با این کار مشکل برطرف خواهد شد. اگر قهوه هنوز از اطراف پرتافیلتر نشت می‌کند، احتمالاً این مشکل مربوط به خود پورتافیلتر است و باید جایگزین شود.

3. دستگاه روشن نمی شود یا آب را گرم نمی‌کند

این دو مشکل با یکدیگر نوشته شده‌اند؛ زیرا تقریباً می‌توان گفت که همواره علت یکسانی دارند و آن هم فیوز سوخته است. اکثر دستگاه‌های اسپرسوساز دارای دو فیوز هستند؛ یک فیوز برق و یک فیوز حرارتی. اگر دستگاه اصلاً روشن نمی‌شود، به این معناست که فیوز برق منفجرشده است. اگر دستگاه روشن شود؛ اما نتواند آب را گرم کند، این نشان می‌دهد که فیوز حرارتی منفجرشده است. این دو فیوز معمولاً نزدیک به یکدیگر قرار دارند؛ اما در ماشین‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اگر مشکوک هستید که مشکل دستگاه شما ناشی از سوختن فیوز است، باید به دفترچه راهنما رجوع کنید.

4. دستگاه شما نشتی دارد

اگر دستگاه اسپرسوساز شما از پشت یا پایین نشت می‌کند، احتمالاً یا شلنگ تخلیه یا لوله داخلی مسدود شده‌است. اولین راه برای تشخیص علت نشتی، بررسی آبی است که به بیرون نشت می‌کند. اگر آب به‌طور محسوسی کدر باشد، به احتمال زیاد این شیلنگ تخلیه است که نشتی دارد. در این صورت، شلنگ تخلیه را از دستگاه جدا و هرگونه انسداد را از آن پاک نمایید. اگر پارگی در شیلنگ تخلیه وجود دارد، باید آن را تعویض کنید.
اگر آب نشتی تمیز است، احتمالاً مشکل از یکی از لوله‌های داخلی دستگاه باشد. رفع این مشکل بسیار پیچیده است و احتمالاً برای انجام این کار باید با یک تکنسین تعمیر اسپرسو تماس بگیرید. توجه داشته باشید که بازکردن ماشین و دستکاری لوله‌ها ممکن است هرگونه ضمانت نامه‌ای که برای دستگاه دارید را از بین ببرد.

5. دستگاه اسپرسوساز کار نمی‌کند

زمانی که ماشین اسپرسوساز شما دیگر مانند قبل کار نمی‌کند، باید این نکات را بررسی کنید:

  • کلید روشن و خاموش را چک کنید تا مشکلی نداشته‌باشد.
  • شاید دریچه بر اثر عوامل گوناگونی مسدود شده‌باشد.
  • احتمالاً لوله‌ها مسدود شده‌باشند.

اگر سوئیچ یا سیم دستگاه (دکمه روشن و خاموش) دچار مشکل شده‌است، خود برای تعمیر آن اقدام نکنید؛ زیرا به اطلاعات تخصصی نیاز دارد و اگر این کار به‌درستی انجام نشود، می‌تواند خطرات ایمنی به همراه داشته‌باشد. اگر نتوانستید استاد کار این بخش را پیدا کنید، احتمالاً مجبور خواهید شد که دستگاه جدید خریداری نمایید.

مسدودشدن دریچه معمولاً بر اثر تجمع زباله‌های داخلی به وجود می‌آید که شما می‌توانید با یک خلال دندان آن را برطرف سازید. گرفتگی لوله‌های دستگاه را می‌توانید با سرکه از بین ببرید؛ اما اگر مشکل از کویل گرمایشی یا کلید حساس به حرارت باشد، شما نمی‌توانید هیچ اقدامی انجام دهید؛ زیرا دستیابی به قطعات جایگزین ممکن است برای شما کمی سخت باشد.

6. سبد پرتا فیلتر مسدود شده است

اگر قهوه‌ای که می‌نوشید، طعم و مزه خوبی ندارد، احتمالاً سبد فیلتر شما دچار گرفتگی شده‌است. سبد پرتافیلتر را باید به‌طور دائم و بعد از هر روز استفاده، تمیز کنید تا طعم قهوه شما تغییر نکند و همیشه از نوشیدنی خود لذت ببرید. این گرفتگی معمولاً توسط روغن‌های ضروری دستگاه به‌وجود می‌آیند. برای تمیزکردن آن شما تنها به آب گرم یا محلول‌های مناسب تمیزکننده دستگاه اسپرسوساز نیاز دارید. پس از تمیزی، آن را به کمک یک پارچه تمیز کاملاً خشک کنید و رطوبت آن را بگیرید. اگر می‌خواهید روش دیگری را امتحان کنید، می‌توانید سبد پرتافیلتر را در مخلوط آب گرم و مقطر قرار دهید. سپس اجازه دهید چند ساعت در این ترکیب خیس بخورد. بهتر است که بگذارید یک شب بماند تا نتیجه بهتری داشته‌باشد. اگر وقت کافی نداشتید، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید که برای هر کثیفی مناسب است.

همچنین بخوانید: آب مناسب برای دستگاه اسپرسو

عیب یابی دستگاه اسپرسوساز

7. هد گروپ اسپرسوساز آب پخش نمی‌کند

زمانی که هد گروپ دستگاه دچار گرفتگی شده‌باشد، دیگر آب تولید نمی‌کند. همه ما می‌دانیم که این مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که هدگروپ تمیز نباشد. بیشتر افرادی که در خانه دستگاه اسپرسوساز دارند، آن را تمیز نمی‌کنند. همین موضوع تنها هدگروپ را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه باعث تخریب بسیاری از قطعات دیگر نیز می‌شود. در تلاش باشید که هر روزه دستگاه‌تان را تمیز نمایید. برای شست‌وشوی هدگروپ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا سبر فیلتر را خارج کرده و آن را در دیسک فلش بک قرار دهید.
  • مقداری پاک‌کننده مخصوص دستگاه به همراه آب گرم درون آن بریزید و آن را تمیز کنید.
  • سپس پرتافیلتر را مجدداً در سیست قرار دهید و پمپ را روش کنید.
  • بعد از 20 تا 30 ثانیه پمپ بی‌صدا می‌شود که این موضوع به‌دلیل فشاری است که از داخل به آن وارد می‌شود. بعد از طی شدن این زمان، آن را خاموش کنید.

8. دستگیره دستگاه اسپرسوساز خاموش می‌شود

زمانی این اتفاق می‌افتد که دستگیره هدگروپ بیش از حد لازم پر باشد. شما در هنگام درست کردن یک فنجان گرم و خوش عطر به مقدار مناسب قهوه نیاز دارید. در صورتی که این مقدار بیش از اندازه باشد، مشکلات متعددی را برای دستگاه به وجود می‌آورد. زمانی که می‌خواهید فنجان قهوه بیشتری بنوشید، قطعاً به پودر قهوه بیشتری نیاز دارید که ممکن است از سبد فیلتر بریزد. به‌جای این‌که پودر بیشتری در سبد کوچک بریزید، بهتر است سبدهای بزرگ‌تر یا دسته‌های بزرگ‌تری خریداری نمایید یا می‌توانید مقدار متناسب بنوشید؛ اما درفنجان‌های متعدد.

9. شیر دستگاه اسپرسوساز به اندازه کافی کف نمی‌کند

زمانی که شیر، کف خوب و غلیظی داشته‌باشد، در هنگام ترکیب‌شدن با قهوه طعم خوب و عالی ارائه می‌دهد؛ اما هنگامی که شیر کف نداشته‌باشد، قطعاً دستگاه اسپرسوساز دچار مشکل شده‌است. دلایلی که دستگاه کف خوبی نمی‌دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • فشار بخار کم یا آهسته است.
  • نازل بخار دچار گرفتگی می‌باشد.
  • کیفیت شیر مناسب و مرغوب نباشد.
  • از شیر پخته شده مجدداً کف بگیرید.

در برخی موارد نیز ممکن است مشکل از خود شیر باشد. زمانی که منوگلیسیریدهای موجود در شیر، گلیسیرید و اسیدهای چرب تولید کنند، در واقع نشان‌دهنده آن است که از قبل در شیر اتفاقاتی رخ داده‌است. آن‌ها زمانی به‌وجود می‌آیند که باکتری‌ها و آنزیم‌های موجود در شیر به مواد چربی خود حمله کنند که فرآیندی به نام لیپولیز رخ می‌دهد. اگر مشکل از شیر نبود، قطعاً از دستگاه می‌باشد. گاهی نیز ممکن است مشکل از فشار بخار باشد. در این بخش باید بررسی کنید که فشار دیگ در حالت استاندارد قرار دارد یا خیر. همچنین باید عوامل دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهید مانند:

  • نازل بخار را بردارید و آن را تمیز کنید.
  • از شیر تازه و با کیفیت مناسب برای تهیه قهوه استفاده کنید.
  • قبل از ایجاد کف، پارچ مخصوص این کار را تمیز کنید.

10. دستگاه اسپرسوساز گرم و بخار را آزاد نمی‌کند

اولین چیزی که در هنگام مواجهه با این مشکل باید بررسی کنید، کلید برق دستگاه است. زمانی که برق به‌درستی به اسپرسوساز نرسد، داغ نمی‌شود و بخار تولید نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است دستگاه را کاملاً خاموش کنید و پریز آن را بکشید و سپس مجدداً آن را استارت بزنید. بیشتر اسپرسوسازها دارای کلید برق مخصوص به خودشان هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. برخی مدل‌های دیگر یک یا دو سوئیچ برای تغییر موقعیت دستگاه دارند.

بسیاری از ماشین‌های اسپرسوساز موقعیت‌هایی از 0 تا 2 و برخی دیگر دو سوئیچ جداگانه دارند. کلید شماره یک نشان دهنده تمامی عملکردهای دستگاه به غیر از مدار گرمایش روشن است. بیشتر متخصصان از این کلید برای تشخیص مشکلات یا سرویس دهی ماشین استفاده می‌کنند. کلید دوم، به گونه‌ای طراحی شده‌است که دستگاه را در دو موقعیت مدار گرمایش روشن می‌کند. بسیاری از افرادی که در خانه اسپرسوساز دارند، از کاربرد این دو سوئیچ مطلع نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *