امروزه افراد علاقه شدیدی به قهوه دارند و روزانه بیشتر از دو فنجان قهوه می نوشند. برای تهیه و پخت قهوه اسپرسو، از دستگاه اسپرسوساز باید استفاده شود که همین امر باعث شده تا وجود یک دستگاه اسپرسوساز در منازل و کافه ها ضروری شود. به طور کلی اسپرسو ساز به سه دسته خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم می شود. یکی از مهم ترین دغدغه ها انتخاب دستگاه اسپرسوساز متناسب با نوع کسب و کار برای تهیه این نوشیدنی پر طرفدار می باشد.

اسپرسو ساز نیمه صنعتی و خانگی چه تفاوتی دارند؟

هنگامی که شما قصد خرید یک اسپرسوساز صنعتی را دارید ممکن است برایتان سوال شود که کدام نوع اسپرسوساز برای شما مناسب تر است. ابتدا باید هدف و نوع کسب و کارتان را مشخص کنید که قرار است در چه مکانی از این دستگاه اسپرسوساز استفاده شود. اگر به این نکته توجه نکنید ممکن است به احتمال خیلی زیاد در روند کسب و کارتان دچار مشکل شوید. در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم که با توجه به نیازتان بتوانید یک دستگاه اسپرسو ساز مناسب را انتخاب کنید.

تفاوت اسپرسو ساز نیمه صنعتی و خانگی

همچنین بخوانید: تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز

اسپرسو چیست؟

در واقع اسپرسو به معنای درست کردن قهوه می باشد که شیوه درست کردن اسپرسو بسیار متفاوت تر از بقیه روش ها می باشد. شما می توانید اسپرسو را با انواع قهوه و ترکیب آنها درست کنید. یکی از مهم ترین مراحل درست کردن اسپرسو، میزان خرد و آسیاب شدن دانه های قهوه می باشد که نباید خیلی درشت یا خیلی ریز باشند. برای اینکه بتوانید یک اسپرسو با کیفیت را آماده کنید بهتر است دانه های قهوه را به طور متوسط خرد و آسیاب شود. در واقع باید دانه ها نسبت به قهوه فرانسه ریز تر و نسبت به قهوه ترک درشت تر و دمی باشد. برای آسیاب کردن قهوه می توانید از آسیاب دستی و هم آسیاب برقی استفاده کنید. فقط باید به اندازه دانه های آسیاب شده دقت کنید تا بتوانید یک اسپرسو با کیفیت را آماده کنید.

معرفی اسپرسو ساز خانگی

همچنین بخوانید: معرفی اجزای اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو ساز خانگی مناسب برای استفاده در منازل است. اسپرسو ساز های خانگی توان موتور کمتری دارند، زیرا تعداد کمی فنجان برای تهیه اسپرسو استفاده می شود. در نتیجه توان موتور کمتری در این دستگاه استفاده شده است. اسپرسوساز های خانگی دارای بدنه ای ظریف و سبک، پمپ با ظرفیت استاندارد، دیگ بخار و تحمل پایین برای استفاده سنگین می باشند. همچنین مصرف انرژی در این دستگاه خانگی بسیار کمتر می باشد و حجم کافی و مناسبی از قهوه را می توان به وسیله این دستگاه آماده کرد.

 یکی از تفاوت های اسپرسو ساز ها سایز پرتافیلترشان می باشد، که سایز پرتافیلتر اسپرسو ساز خانگی 51 است. اسپرسو ساز های خانگی مانند بقیه اسپرسو ساز ها دارای نازل بخار هستند، که با نازل بخار می توان کاپوچینو و لته درست کرد. اگر فقط برای استفاده در منزل قصد دارید یک دستگاه اسپرسو بخرید بهترین انتخاب برای شما دستگاه اسپرسوساز خانگی می باشد. اگر اسپرسوساز صنعتی یا نیمه صنعتی انتخاب کنید دچار مشکل می شود زیرا استفاده از آنها نیاز به مهارت دارد.

معرفی اسپرسو ساز نیمه صنعتی

همچنین بخوانید: آب مناسب برای دستگاه اسپرسو

اسپرسو ساز های نیمه صنعتی نسبت به اسپرسو ساز های خانگی توان موتور بیشتری دارند و قابل استفاده در کافی شاپ های کوچک، محل کار و مکان های کوچک است. دستگاه های اسپرسو ساز نیمه صنعتی توانایی آماده کردن روزی 10 الی 20 فنجان اسپرسو را دارد. پرتافیلتر در اسپرسو ساز نیمه صنعتی در سایز های 51، 53 و 58 متغییر است. در مقاله انواع پرتافیلتر می توانید اطلاعات کامل تر و بیشتری درباره پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز بدست بیاورید. پر کردن پرتافیلتر و تمپ کردن قهوه توسط خود شخص انجام می شود. دستگاه های اسپرسو ساز نیمه صنعتی نیز دارای نازل بخار هستند، که برخی از دستگاه ها دارای نازل آب جوش جداگانه هستند.

دستگاه اسپرسو ساز صنعتی ظاهری شبیه به خانگی دارد و فضای کمی اشغال می کند. اما از لحاظ موتور با دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی برابری می کنند. با استفاده از دستگاه اسپرسوساز نیمه صنعتی می توان قهوه ای مشابه با قهوه کافی شاپ های بزرگ آماده و تهیه کرد. اسپرسوساز های نیمه صنعتی به فردی حرفه ای برای تهیه قهوه نیاز دارد. در صورتی که شما مهارت خوبی در عصاره گیری قهوه دارید می توانید با استفاده از دستگاه اسپرسوساز نیمه صنعتی قهوه ای با طعم بی نظیر آماده کنید. 

معرفی دستگاه اسپرسو ساز صنعتی

اسپرسوساز صنعتی دستگاهی پیشرفته و تخصصی با ابعاد بزرگ می باشد که قابل استفاده در کافی شاپ ها و رستوران های بزرگ است و می توان روزانه بیشتر از 20 فنجان اسپرسو آماده کرد. اسپرسو ساز های صنعتی دارای هد گروپ های 1 الی 7 می باشند. با بیشتر بودن هد گروپ می توان تعداد فنجان های بیشتری اسپرسو تهیه و آماده کرد و همچنین افراد بیشتری می توانند با آن کار کنند. قدرت و سرعت این دستگاه نسبت به خانگی و صنعتی بسیار بالاتر است و فرآیند عصاره گیری با استاندارد ترین شکل ممکن انجام می شود.

 دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی توان موتور بسیار بالایی دارند و کار کردن با این دستگاه نیاز به مهارت دارد. سایز پرتافیلتر در این دستگاه 58 می باشد. دستگاه اسپرسو ساز صنعتی دارای چند نازل بخار و نازل آب جوش جداگانه می باشند. مدل های فوق پیشرفته دستگاه اسپرسوساز صنعتی دارای پنل کنترل لمسی می باشند که قیمت آنها بسیار بالا است.

بررسی تفاوت اسپرسو ساز صنعتی و خانگی

اسپرسوساز های خانگی از ظرافت بیشتری برخوردار هستند و برای استفاده در منازل مناسب هستند. در محیط های صنعتی که مشتریان زیادی دارند، دستگاه اسپرسوساز به صورت مداوم و بدون وقفه در حال کار کردن است. به همین دلیل است که دستگاه اسپرسوساز صنعتی نسب به مدل خانگی بسیار بزرگتر است و ظرفیت بیشتری دارد. برای کسانی که به صورت روزانه قهوه و اسپرسو می نوشند استفاده از دستگاه اسپرسوساز صنعتی اصلا توصیه نمی شود و همان مدل خانگی مناسب ترین انتخاب برای استفاده در منازل می باشد. در محیط های صنعتی به دلیل دما و حرارت بالا دستگاه اسپرسوساز ممکن است زودتر از خانگی دچار فرسایش و خرابی شود و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در مقاله نحوه نگهداری از دستگاه اسپرسوساز به شما آموزش دادیم که چگونه می توانید در محیط های صنعتی به صورت اصولی از دستگاه اسپرساز مراقبت کنید تا افزایش عمر چشمگیری را مشاهده کنید.

یکی از دیگر از مهم ترین تفاوت های اسپرسوساز صنعتی و خانگی، کارایی و بدنه آنها می باشد. اسپرسوساز خانگی دارای بدنه ای بسیار ظریف و سبک می باشد و این دستگاه با استفاده از پمپ با ظرفیت  مناسب و استاندارد کار می کند. اسپرسوساز خانگی کارایی و ظرفیت پایین تری نسبت به مدل صنعتی دارد و استحکام کمتری دارد. همچنین در مصرف انرژی اسپرسوساز خانگی بسیار بهینه تر عمل می کند و استفاده از این محصول در منازل باعث می شود تا در مصرف برق صرفه جویی شود. اما اسپرسوساز صنعتی از جنس فولاد و ضد زنگ می باشد و از استحام بسیار بالایی برخوردار است. اسپرسوساز صنعتی دارای دیگ بخار با ظرفیت بسیار بالایی می باشد که استفاده از این محصول در کافی شاپ ها و محیط های صنعتی که درخواست بالای قهوه و اسپرسو دارند بسیار مناسب است. درواقع دستگاه اسپرسوساز صنعتی برای کار کردن به توان ورودی بالاتری نیاز دارد که اسپرسوساز خانگی این ویژگی را ندارد. همچنین استفاده از  اسپرسوساز خانگی بسیار راحت تر است ولی مدل صنعتی نیاز به مهارت حرفه ای دارد.

همچنین بخوانید: علت اب نیامدن از اسپرسوساز

تفاوت اسپرسو ساز خانگی و نیمه صنعتی

مقایسه ظرفیت اسپرسوساز صنعتی و خانگی

یکی دیگر از تفاوت های مهم اسپرسوساز صنعتی و خانگی، میزان ظرفیت آنهاست. دستگاه اسپرسوساز صنعتی برای استفاده در محیط های صنعتی و مکان هایی که مشتریان زیادی دارند مانند کافی شاپ مناسب است. در کافی شاپ ها روزانه بیشتر از 100 فنجان قهوه درست می شود و درخواست بالایی برای قهوه و اسپرسو دارند. پس استفاده از دستگاه اسپرسوساز صنعتی که ظرفیت بالایی دارد، در این مکان ضروری می باشد. همچنین استاندارد های ظرفیت این دو دستگاه یکسان نمی باشد و اسپرسوساز خانگی اصلا نیازی به ظرفیت بالا برای درست کردن قهوه ندارد. حجم قهوه ای که در دستگاه اسپرسوساز صنعتی استفاده می شود بسیار بالا می باشد و نسبت به مدل خانگی بیشتر است. اما حجم قهوه ای که می توان در اسپرسوساز خانگی استفاده کرد برای استفاده روزانه و به مقدار متوسط می باشد. با ذکر تمام این موارد می توان نتیجه گرفت که استفاده از اسپرسوساز خانگی در محیط های صنعتی اصلا امکان پذیر نیست و به روند کسب و کار آسیب می زند.

نحوه نگهداری و تعمیر اسپرسوساز صنعتی و خانگی

دستگاه اسپرسوساز صنعتی و خانگی مانند هر وسیله برقی دیگری نیاز به مراقبت و تعمیر دارند. اسپرسوساز صنعتی برای استفاده محیط های صنعتی بزرگ و با درخواست بالا طراحی شده است و روند مراقبت از این دستگاه نسبت به مدل خانگی متفاوت تر است. اگر در طول مصرف از دستگاه اسپرسوساز صنعتی به صورت مرتب و منظم دستگاه تمیز نشود و در طولانی مدت تعمیر نشود ممکن است خراب شود و آسیب زیادی به کسب و کار بزند. بنابراین دستگاه اسپرسوساز صنعتی نسبت به خانگی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد و این موضوع باید جدی گرفته شود. اما اسپرسوساز خانگی به دلیل استفاده کم مراقبت از آن راحت تر است و خیلی کم پیش می آید که دستگاه نیاز به تعمیر داشته باشد.

یکی دیگر از تفاوت های اسپرسوساز صنعتی وخانگی این است که اسپرسوساز صنعتی دارای آب جوش و نازل بخار به صورت جداگانه می باشد و اسپرسوساز خانگی این ویژگی را ندارد. همچنین هدگروب های استفاده شده در دستگاه اسپرسوساز صنعتی نسبت به خانگی بیشتر است. این دو دستگاه از نظر ظاهری به هم شبیه هستند و تنها شباهت بین این دو دستگاه همین است.

تفاوت اسپرسو ساز صنعتی و خانگی

سخن پایانی

به طور کلی برای اینکه بتوانید یک دستگاه اسپرسوساز مناسب را تهیه کنید باید هدف خود از خرید این محصول را مشخص کنید. در واقع انتخاب اسپرسوساز تاثیر زیادی در روند کسب و کار شما دارد و یک انتخاب اشتباه می تواند آسیب زیادی به کسب و کار شما بزند. در این مقاله به شما توضیح دادیم که هر کدام از دستگاه اسپرسوساز، خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی مناسب کدام محیط می باشد و شما پس از مطالعه کامل این مقاله متوجه خواهید شد که کدام نوع دستگاه اسپرسوساز برای شما مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *