خوردن غذا یکی از بخش های جدایی ناپذیر از هر تفریح و گردشی است و حتی گاهی هدف اصلی ما از رفتن به تفریح، خوردن غذایی خوشمزه است. به همین دلیل نیز هر روز به تعداد مراکزی که در زمینه غذا خدمات ارائه می کنند، افزوده می شود و با تغییرات سبک زندگی و نیاز مردم، مکان های قدیمی تر مانند رستوران و آشپزخانه جای خود را به محیط های جدید تری همانند فود کورت و فود هال داده اند. فود کورت و فود هال به مراکزی گفته می شود که شامل تعداد زیادی غرفه، کافه، رستوران و فست فودی است.

فهرست مطالب

فود کورت چیست؟

زمانی که شما به یک فروشگاه یا مرکز خرید بزرگ می روید معمولا چند ساعتی را در آن مرکز به خرید و تماشای ویترین ها می گذرانید. زمانی که هوا گرم است نوشیدن یک نوشیدنی خنک یا خوردن بستنی می تواند خستگی خرید را از تنتان خارج کند. در هوای سرد نیز یک نوشیدنی گرم مانند یک لیوان هات چاکلت یا کاپوچینو به همراه یک برش از یک کیک گرم و تازه می تواند حس فوق العاده ای را در شما ایجاد کند. خوردن غذا نیز می تواند آخرین قسمت از یک تفریح جذاب باشد که شامل پاساژگردی، خرید و صرف غذا می شود. فود کورت غذا می تواند این امکان را برای شما ایجاد کند.

در واقع در پاسخ به سوال فود کورت چیست می توانیم بگوییم که فود کورت ها مجموعه ای از کافه ها، رستوران ها، غرفه ها و فست فودی هایی هستند که درکنار هم در یک مرکز خرید یا سایر مکان های عمومی مانند فرودگاه، ایستگاه قطار و غیره قرار دارند. فضای باز و مشترک بزرگی مقابل این غرفه ها و کافه ها وجود دارد و شما می توانید بعد از سفارش و دریافت غذا یا نوشیدنی خود در این فضای مشترک مشغول به صرف غذا یا نوشیدن نوشیدنی شوید. معنی فود کورت، برگرفته از دو واژه "food" به معنای غذا و "court" به معنای محوطه، فضایی سرپوشیده و چندمنظوره است که به عنوان یک مرکز غذاخوری شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید: تفاوت کترینگ با رستوران

فود هال چیست؟ تفاوت فود کورت و فودهال

فود هال چیست؟

فود هال ها در زمینه ارائه خدمات مرتبط با غذا و نوشیدنی فعالیت می کنند. این روزها یکی از تفریحات اصلی ما رفتن به رستوران ها یا فست فودی ها برای خوردن غذا است. به همین دلیل مراکز مرتبط با ارائه خدمات مرتبط با غذا رشد و گسترش زیادی داشته اند. وجود انواع فود کورت ها، فود هال ها، فود کورت فضای باز، فست فودهای سیار، رستوران ها و غیره در سطح شهر نشان دهنده پرطرفدار بودن و پر مشتری بودن این صنعت می باشد.

فود هال نیز مانند فودکورت مجموعه ای از غرفه های مواد غذایی، رستوران ها، کافه ها و فست فودی های کنار هم است. فضای مشترک بزرگی برای صرف غذا و نوشیدنی در مقابل این غرفه ها و کافه ها وجود دارد و شما از هر غرفه یا رستورانی که خرید کرده باشید می توانید از این فضا استفاده کنید. در فود هال ها علاوه بر وجود رستوران و فست فودی و کافه ها، فروشگاه های عرضه مواد غذایی و غذاهای نیمه آماده نیز وجود دارد.

همچنین بخوانید: تفاوت منو بوفه با سلف سرویس

فود کورت چیست؟ تفاوت فود کورت و فود هال

تفاوت اصلی فود کورت و فود هال

در حالت کلی به نظر می رسد که فود کورت و فود هال تفاوت چندان زیادی با هم ندارند. اما تفاوت هایی جزئی در عملکرد این دو وجود دارد که در ادامه بیان و بررسی خواهیم کرد. همان طور که اشاره کردیم فود کورت ها در مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ قرار دارند و به نوعی تکمیل کننده برنامه خرید افراد و خانواده ها هستند. در واقع فودکورت ها جزئی از این مراکز تجاری به حساب می آیند. در حالی که فود هال ها به صورت کاملا مستقل در محیطی مستقل مشغول به فعالیت و ارائه خدمات در زمینه محصولات غذایی می باشند.

فود کورت و فود هال از نظر طراحی، فضا و دکوراسیون  نیز با هم فرق دارند. معمولا فود هال ها فضای بزرگ تری نسبت به فود کورت ها دارند. تفاوت دیگر فود کورت و فود هال نیز مربوط به ارائه خدمات است. در فود کورت ها تمرکز اصلی بر ارائه فست فود است ولی در فود هال ها تنوع غذایی زیادی وجود دارد. در فود هال ها علاوه بر انواع فست فودها، غذاهای مختلف ایرانی و خارجی نیز سرو می شود. همچنین در فودهال ها علاوه بر غذاهای آماده، مواد غذایی مانند گوشت و مرغ و غیره نیز به فروش می رسند.

تنوع غذایی: فود هال از تنوع غذایی بیشتری برخوردار است و فود کورت ها منوی غذایی محدود تری نسبت به فود هال دارند و تمرکز بیشتر آنها برروی سرعت انجام کار است.

سرعت ارائه غذا و سرویس دهی: فود کورت ها به دلیل اینکه سرعت آنها در ارائه و سرو غذا بالا می باشد، انتخاب مناسبی برای افرادی است که دنبال گزینه های سریع تری می باشند. فود هال یک مکان بسیار آرامش بخش می باشد که می توانید در محیطی آرام و اجتماعی تجربه خوردن یک غذای خوشمزه را داشته باشید.

تجربه فردی: فود هال یک فضای بزرگ و اجتماعی تر دارد و یک محیط مناسب برای جمع های دوستانه و خانوداگی می باشد. اما فودکورت به دلیل اینکه با سرعت بیشتری غذا را به شما ارائه می دهد برای تجربه ی خوردن غذا به صورت فردی مناسب تر است.

همچنین بخوانید: راه اندازی کافه رستوران

لیست تجهیزات فود کورت و فود هال

لیست تجهیزات فود کورت و فود هال

لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی مورد نیاز برای فود کورت و فود هال بسته به نوع و اندازه هر کدام متفاوت است. با این حال، چند تجهیزات عمومی که در هر دو مورد نیاز است عبارتند از:

  • میز و صندلی‌ هایی برای نشستن مشتریان
  • سینک و تجهیزات شستشوی ظروف
  • یخچال صنعتی و یخچال ایستاده و سایر تجهیزات سرد کننده برای نگهداری غذا و نوشیدنی ‌ها
  • فریزر و تجهیزات نگهداری از یخ و بستنی
  • گریل صنعتی، فر پیتزا و کباب پز صنعتی
  • تجهیزات پخت نان و شیرینی ‌ها مانند فر و دستگاه ‌های پخت نان
  • ظرف بن ماری، سطل ‌ها، ظروف و پلاستیک‌ های یکبار مصرف برای سرو غذا
  • تجهیزات کافی شاپ مانند ماشین قهوه‌ ساز، دم کن، دستگاه اسپرسوساز صنعتی و ...
  • تجهیزات پخت غذاهای سریع مانند سرخ کن فرای Fryer و گریل و همچنین اجاق گاز صنعتی

لازم به ذکر است که لیست بالا تنها شامل تجهیزات عمومی است و تجهیزات دیگری مانند دستگاه ‌های پردازش پرداخت، سیستم های POS و سایر تجهیزات مورد نیاز جهت مدیریت فروشگاه و مشتریان نیز ممکن است در هر دو مورد نیاز باشد.

نحوه سرویس دهی در فود کورت و فود هال

نحوه سرویس دهی در فود کورت و فود هال بسیار شبیه به هم است. به این صورت که در هر دوی این مکان ها فرد باید غذای مورد نظر خود را از هر غرفه ای که می خواهد سفارش دهد و بعد از دریافت سفارش خود در فضای باز و مشترکی که توسط این غرفه ها احاطه شده است می تواند غذای خود را میل کند.

در فودکورت ها و فود هال ها معمولا غذاها به صورت سلف سرویس سرو می شود. در ضمن هر فردی باید بعد از غذا خودن ظرف غذای خود را در سطل زباله قرار دهد.

اهمیت فود کورت و فود هال در مجتمع های تجاری

یکی از قسمت های جذاب و پرطرفدار در مجتمع های تجاری و مراکز خرید، وجود فود کورت و فود هال می باشد. درواقع اکثر مراکز خرید و مجتمع های تجاری یک قسمتی را برای بخش رستوران و غذاخوری اختصاص داده اند. طراحی زیبا و جذاب فود کورت و فود هال می تواند در جذب مشتری بسیار تاثیر داشته باشد. وجود فود کورت در مجتمع های تجاری باعث شده که مردم هنگام خرید به فود کورت نیز یک سری بزنند و اوقات خوشی را کنار خانواده و دوستان خود داشته باشند. فود کورت و فود هال از تنوع زیادی در غذا و نوشیدنی برخوردار هستند و از این رو می توانند مشتریان دائمی برای خود جذب کنند. 

اگر فود کورت و فود هال بتوانند در جذب مشتری و رضایت آنها موفق شوند، درواقع کل مجتمع توانسته در جذب مشتری و شناخته تر شدن آن کمک کند. طبق این فرآیند همواره مدیران مراکز تجاری تلاش می کنند تا کیفیت غذا و سرویس دهی را در این مکان ها افزایش دهند تا بتوانند رضایت مشتریان خود را زیاد تر کنند و در جذب آنها موفق تر شوند. یکی دیگر از اهمیت فود کورت و فود هال این است که مردم نه فقط به خاطر غذای خوشمزه به فود کورت می روند، بلکه برای محیط آرامش بخش و دلنشین این مکان ها می باشد که خاطرات به یاد ماندنی را در ذهن مردم ثبت می کند.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی فود کورت

برای راه اندازی فود کورت لازم است تا میزان ظرفیت، هزینه های جاری و نیروی مورد نیاز بررسی شوند. راه اندازی فود کورت هزینه بسیار کمتری نسبت به رستوران دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم به دنبال افتتاح این مجموعه برای راه اندازی کسب و کار خود هستند و می توان با کمترین هزینه بهترین نتیجه را حاصل کرد. برای افتتاح یک فود کورت حداقل به 1500 متر بنا نیاز است و همچنین به نیروی انسانی نیاز است. بازدهی فود کورت در یک سال به طور تقریبی 35 درصد می باشد که رقم بسیار مناسبی می باشد و یک سرمایه گذاری اقتصادی محسوب می شود. مردمانی که جزء دوست داران غذا هستند همیشه از فود کورت ها استقبال زیادی کرده اند و با ایجاد رویداد و فستیوال های مختلف می توان به رونق فود کورت ها کمک بسیار زیادی کرد.

معرفی 5 تا از بهترین فود کورت های تهران

حالا که به طور کامل به سوال فود کورت چیست؟ پاسخ دادیم بهتر است تا تعدادی از پرطرفدارترین فود کورت غذا در تهران را نیز معرفی کنیم.

فود کورت پل طبیعت

تفاوت فود کورت و فود هال | فود کورت پل طبیعت

یکی از گزینه های بهترین فودکورت تهران، فودکورت پل طبیعت می باشد. در این فودکورت شما می توانید در حالی که منظره و چشم انداز زیبایی را پیش رو دارید، غذایی لذیذ هم میل کنید. این فودکورت زیبا روی پل طبیعت که یکی از جاهای دیدنی تهران است قرار دارد. دو پارک زیبای تهران یعنی پارک طالقانی و بوستان آب و آتش هم در دو سمت این پل زیبا قرار دارند.

آدرس فودکورت پل طبیعت: تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، خیابان شهیدی، پارک آب و آتش، ضلع شرقی پل طبیعت

فودکورت پالادیوم

 

یکی دیگر از گزینه های بهترین فودکورت تهران، فودکورت پالادیوم است. مجموعه پالادیوم یکی از بزرگ ترین مجموعه های تهران است که واحدهای تجاری و اداری زیادی دارد. در فودکورت این مجموعه تعداد بسیار زیادی کافی شاپ، رستوران و فست فودی وجود دارد و شما می توانید انواع غذاهای داخلی و خارجی را با بهترین کیفیت در این فود کورت میل کنید.

آدرس فود کورت پالادیوم: تهران، مقدس اردبیلی، بعد از میدان الف، جنب کوچه عروضی

فود کورت راه چوبی

تفاوت فود کورت و فود هال چیست؟ فود کورت پل چوبی

یکی دیگر از بهترین گزینه های فود کورت فضای باز، فود کورت راه چوبی در پارک آب و آتش تهران است. مشهورترین برندها غذایی در این فود کورت شعبه دارند. انواع غذاهای ایرانی و خارجی در رستوران ها و غرفه های این فود کورت سرو می شود.

آدرس فود کورت راه چوبی: تهران، میدان ونک، اتوبان حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، انتهای خیابان شهیدی

فود کورت ارگ تجریش

تفاوت فود کورت و فود هال چیست؟ فود کورت ارگ تجریش

فود کورت ارگ تجریش  یکی دیگر از گزینه های فود کورت غذا در تهران است. این فود کورت که در میدان تجریش قرار دارد انواع غذاهای ایرانی و فست فودهای خارجی خوشمزه را با کیفیت بسیار بالایی سرو می کند. رستوران های مشهوری هم در این فود کورت شعبه دارند.

آدرس فود کورت ارگ تجریش: تهران، میدان تجریش، خیابان سعدآباد

فودکورت هدیش مال

تفاوت فود کورت و فود هال چیست؟ فود کورت هدیش مال

فودکورت هدیش مال نیز یکی دیگر از گزینه های بهترین فودکورت تهران است. این فود کورت در مجتمع هدیش ‌مال قرار دارد. برندهای مطرحی در این فود کورت شعبه دارند. روف گاردن این فود کورت نیز نمای زیبا و پر طرفداری دارد.

آدرس فودکورت هدیش مال: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان موسوی شرقی، پلاک۱۴

جمع بندی

در این نوشته با ارائه توضیحات کاملی به سوالات فود کورت چیست؟ فود هال چیست؟ تفاوت فود کورت و فود هال چیست؟ پاسخ دادیم. همچنین به معرفی تعدادی از بهترین فود کورت هایی که در تهران قرار دارند، پرداختیم. با مراجعه به این فود کورت ها می توانید در فضایی زیبا و دلنشین غذاهایی با کیفیت و خوشمزه میل کنید.

5 دیدگاه در “تفاوت فود کورت و فودهال

  1. محدثه افتخاری گفت:

    فود کورت هدیش مال من رفتم واقعا عالی بود

  2. نسترن گفت:

    توضیحات واقعا کامل بود
    درواقع فود کورت و فود هال مثل کافه تریا هستن

  3. احسان گفت:

    از کیفیت غذای فود کورت پالادیوم خیلی راضی بودم

  4. نازنین مجیدی گفت:

    کاش چندتا فود هال تهران رو معرفی می کردین

    1. Admin گفت:

      سلام نازنین جان
      حتما تو مقاله های بعدی چندتارو یشنهاد می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *