یکی از مهم ترین و کاربردی ترین لوازم فست فود، فر پیتزا می باشد که برای پخت و آماده سازی انواع پتزا مورد استفاده قرار می گیرد. فر پیتزا دارای انواع مختلفی می باشد که یکی از کاربردی ترین نوع این دستگاه، فر پیتزا ریلی می باشد. دستگاه فر پیتزا ریلی قابلیت پخت 90 الی 350 عدد پیتزا را در ساعت دارد و تمامی فرآیند پخت پیتزا به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. سرعت پخت بالا، هزینه ی متوسط، فضای کم و همچنین عدم نیاز به پرسنل ماهر برای استفاده از فر پیتزا ریلی از ویژگی های مهم و کاربردی این دستگاه می باشند. علاوه بر این مزیت ها، فر پیتزای ریلی دارای معایبی می باشد که یکی از آنها این است که تمیز کردن دستگاه می تواند زمان بر باشد. همچنین از دیگر عیوب این فر پیتزا صنعتی در هنگام پخت پیتزا، آشپز به هیچ عنوان به پیتزا دسترسی ندارد و نمی تواند در هنگام پخت موادی اضافه کند. در هنگام استفاده از فر پیتزا ریلی حتما به نکات ایمنی توجه کنید و به بهترین نحو از این دستگاه استفاده کنید تا بتوانید طول عمر آن را افزایش دهید.

راهنما استفاده از فر پیتزا ریلی

نحوه استفاده از فر پیتزا ریلی

  1. برای راه اندازی فر ریلی ابتدا باید دوشاخه را به پریز وصل کرده و سیم ارت (اتصال بدنه به زمین) را به لوله گاز وصل نمایید.
  2. سپس شیر اصلی گاز را روشن کرده تا گاز وارد مشعل فر شود، نکته قابل توجه این است که شیلنگ گاز حتماً باید سایز 2 باشد که فشار گاز کم نشود.
  3. حال کلیدهای فن، مشعل و نقاله را روشن نمایید.
  4. اکنون باید تصمیم بگیرید که سرعت نوار نقاله روی چه عددی تنظیم کنید؟ شما میتوانید بین 0 تا 60 عدد مد نظرتان را انتخاب کنید.

پیتزا در این فر پیتزا صنعتی نسبت به سایر فرها تا 30 درصد سریعتر پخته میشود همچنین این نوع فرها همیشه باید روشن نگه داشته شوند تا گرمای بالایی را حفظ کنند، حتی اگه محصولی در داخل آنها وجود نداشته باشد. دمای مورد نیاز برای پخت پیتزا در فر ریلی بین 290 تا 320 درجه سلسیوس می باشد که مانند سرعت نقاله با توجه به میزان پخت و حجم کاری خود قابل تنظیم هستند. برای پخت پیتزا یا لازانیا باید آنها را از بخش پشتی فر وارد نموده تا ریل ها شروع به حرکت کنند و پس از اینکه به نقطه پایانی رسیدن می توانید آنها را از روی نوار بردارید و از طعم بینظیرشان لذت ببرید.

برای کسانی که مغازه های فست فود و ساندویچی های بزرگی دارند این فر بهترین گزینه است چرا که ظرفیت پخت این فرها 90 تا 350 عدد بشقاب پیتزا در یک ساعت را دارند. همچنین افرادی که وقت کافی برای پخت این مقدار پیتزا را ندارند یا توانایی پیدا کردن کارمند ندارند می توان از فر ریلی استفاده کرد، و از افزایش بیش از حد کارکنان فعلی جلوگیری کرد. زیرا از آنجایی که این فرها پخت را بصورت اتوماتیک انجام میدهند دیگر بدون نیاز به اپراتوری ماهر می توان پیتزاهایی خوشمزه با پختی یکنواخت تهیه و به مشتریان عرضه کرد. از جمله مهمترین ویژگی های فر ریلی می توان به موارد  زیر اشاره کرد:

  • فضای کم
  • هزینه مناسب
  • سرعت پخت بالا
  • پختی کامال یکنواخت
  • عدم نیاز به نیروی کار ماهر

طرز کار فر پیتزا ریلی

پیشگیری از سوختگی: فر پیتزای ریلی دمای بالایی دارد به همین علت باید آن را در جایی امن و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

پیش گرم کردن: قبل از اینکه بخواهید پخت و پز و قرار دادن قالب پیتزا را در دستگاه فر پیتزای خود را آغاز کنید ابتدا فر را به دمای مورد نیاز پیش گرم کنید.

استفاده از سنگ پیتزا: بعضی از فرهای پیتزا ریلی برای بهبود کیفیت غذا دارای سنگ پیتزا هستند اگر شما هم از این سنگ ها داشتید آن را در فر قراره داده و صبر کنید تا به دمای مورد نیاز خود برسد.

استفاده از پایه پیتزا: برای اینکه پیتزا طعمی لذیذ و خوشمزه به خود بگیرد می توانید از پایه پیتزا استفاده کنید، این پایه معمولا شامل آرد، خمیر، آب، نمک و روغن است. همچنین پایه را میتوانید به دلخواه خودتان تهیه کنید یا از نان های پیش پخته آماده استفاده کنید.

تهیه مواد: مواد مورد نیاز برای تهیه پیتزا شامل سس گوجه فرنگی، پنیر، گوشت، سبزیجات، قارچ و سایر ترکیبات است که به سلیقه خودتان میتوانید تزیین کنید و سپس این مواد را بر روی پایه پیتزا قرار دهید.

تنظیمات دما: برای تنظیم دمای فر پیتزا ریلی، ایتدا دکمه ی SET روی ترموستات را فشار دهید. سپس برای افزایش دما، ولوم گردان را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و برای کاهش دما، ولوم را برخلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. توجه داشته باشید که برای ایجاد رنگ ماسب روی پیتزا و برشته شدن، می توانید دما را افزایش دهید. همچنین اگر نیاز بود که پیتزا مخز پخت شود، می توانید زمان پخت را افزایش دهید و یا سرعت نقاله را کاهش دهید.

پخت پیتزا: بعد از چیدن مواد مورد نیاز و آماده شدن پیتزا آن را داخل فر پیتزا ریلی بگذارید. زمان پخت و پز پیتزا بستگی به ضخامت و دمای آن دارد اما معمولا بین 7 تا 10 دقیقه طول میکشد تا کامل پخته شود.

خاموش کردن فر: برای خاموش کردن فر پیتزا ریلی از جمله فر پیتزا نوژن دهنه ۵۰، ابتدا مشعل را خاموش کنید و از خاموش کردن نقاله خودداری کنید. اگر نقاله همزمان با مشعل خاموش شود، به دلیل گرمای بالای دستگاه و ثابت ماندن نقاله، توری نقاله آسیب جدی خواهد دید. پس از اینکه دمای دستگاه به زیر 100 درجه ی سانتی گراد رسید و حداقل 20 دقیقه از خاموش کردن نقاله گذشت، می توانید نقاله را متوقف کنید.

نگهداری و تعمیرات منظم: برای حفظ کارایی و عمر طولانی فر پیتزا ریلی، نگهداری و تعمیرات منظم بسیار ضروری می باشد. این موارد شامل تمیز کردن منظم نقاله، بررسی مشعل ها و تعویض قطعات فرسوده است.

نظارت: تا وقتی که پیتزا داخل فر هست باید بر آن نظارت داشته باشید تا از سوختگی جلوگیری کنید، اگر لازم باشد میتوانید پیتزا را بچرخانید تا به طور یکنواخت پخته شود، که در این مرحله دریچه کنسلی فر به کمک شما می آید.

استفاده از لوازم ایمنی: در هنگام کار کردن با فر پیتزا ریلی ، از ابزارهای مناسبی برای قرار دادن و برداشتن پیتزا استفاده کنی همچنین از دستکش های حرارتی برای جلوگیری از سوختگی دستان استفاده کنید.

آموزش کارکنان: کارکنان و پرسنلی که با فر پیتزا کار می کنند، نیاز است که به طور کامل آموزش دیده شوند و با تمامی جزئیات و نکات ایمنی با دستگاه آشنا باشند. این کار می تواند از بروز مشکلات و حوادث احتمالی جلوگیری کند.

همچنین بخوانید: نحوه نگهداری از فر پیتزا

نکاتی که هنگام استفاده از فر پیتزا ریلی باید توجه کنید

نکاتی که هنگام استفاده از فر پیتزا ریلی باید توجه کنید

  1. فضایی که برای قرار گرفتن فر در نظر گرفتید باید به نحوی باشد که از هر طرف تقریبا 5 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد.
  2. از شیلنگ استاندارد فر را به گاز متصل کنید و با استفاده از کف صابون از عدم نشت گاز اطمینان حاصل کنید.
  3. فاصله فر از منبع ورودی گاز زیاد نباشد و شیلنگ گاز در محل مناسبی قرار بگیرد تا از آسیب هایی همچون صدمات فیزیکی و زیر پا ماندن آن جلوگیری شود.
  4. سیم ارت دستگاه حتما باید در محل مناسب قرار بگیرد.
  5. برق مصرفی فر پیتزا ریلی 220 ولت تک فاز است و نکته قابل توجه این است که نباید در محل عبور و مرور افراد قرار بگیرد.
  6. در بالای فر از هود صنعتی مناسبی استفاده نمایید.
  7. برای اینکه دسترسی بهتری به بخش الکترونیکی دستگاه داشته باشید تا جایی که می توانید وسیله ای جلوی دستگاه قرار ندهید.

علت روشن نشدن مشعل فر پیتزا ریلی چیست؟

اگر مشعل فر پیتزا ریلی شما روشن نمی شود، این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. برای حل مشکل، ابتدا باید چندین نکته را بررسی کنید:

  1. رسیدن گاز: اطمینان حاصل کنید که گاز به مشعل می رسد. ممکن است خط گاز مسدود شده یا مشکلی در تأمین گاز وجود داشته باشد.
  2. بررسی دستگاه: دستگاه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم است. در صورت وجود نقص یا خرابی، ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد.
  3. اتصال سیم ارت: بررسی کنید که سیم ارت به درستی متصل شده باشد. این اتصال برای ایمنی و عملکرد صحیح مشعل ضروری است.
  4. پیکربندی دوشاخه: مطمئن شوید که دوشاخه های فاز و نول جابجا نشده اند و به درستی در جای خود قرار دارند.
  5. بررسی لوله و شیلنگ گاز: لوله ها و شیلنگ های گاز را بررسی کنید که سالم و بدون نشتی باشند و اطمینان حاصل کنید که گاز به درستی به مشعل می رسد.

اگر با بررسی تمامی موارد فوق، مشعل همچنان روشن نمی شود، ممکن است نیاز به تعمیرات تخصصی داشته باشید. در این صورت، پیشنهاد می شود با یک تکنسین حرفه ای برای تعمیر فر پیتزا ریلی تماس بگیرید تا مشکل به طور دقیق شناسایی و رفع شود.

نحوه تمیز کردن فر پیتزا ریلی

نظافت منظم و دقیق فر پیتزا ریلی نه تنها به بهبود عملکرد دستگاه کمک می کند، بلکه عمر مفید آن را نیز افزایش می دهد. در ادامه روش های مناسب برای نظافت روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی فر پیتزا ریلی را شرح می دهیم.

نظافت روزانه

با استفاده از اسپری چند منظوره و دستمال نخی، بدنه و قسمت های ظاهری دستگاه را تمیز کنید. این کار حتما باید به صورت روزانه انجام شود تا از تجمع چربی و گرد و غبار جلوگیری شود.

نظافت هفتگی

نظافت نوار نقاله: سینی های دو طرف نوار نقاله را که به صورت کشویی قرار دارند را خارج کنید. سپس سرعت نقاله را روی 20 تنظیم کنید. با استفاده از مایع ظرفشویی و اسفنج به آرامی قسمت های مختلف نقاله را تمیز کنید. در ادامه با استفاده از دستمال نخی مرطوب، فر را پاک کنید. حتما توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ورود آب به بخش الکتریکی، از جریان آب استفاده نکنید. بهتر است از طرفی که دستگاه گیربکس ندارد، آن را نظافت کنید.

نظافت کانال های پایین: با استفاده از آچار آلن مناسب، پیچ های جلوی فر ریلی از جمله فر ریلی نوژن دهنه 70 را باز کنید. کانال های پایین که به صورت کشویی هستند را خارج کنید. سپس با استفاده از اسپری چند منظوره و دستمال نخی کانال ها را تمیز کنید. در اخر کانال ها را در محل خود قرار داده و پیچ های بار شده را محکم ببندید.

نظافت قسمت داخلی دستگاه: قسمت های داخلی فر پیتزا ریلی را می توانید با استفاده از دستمال نخی و اسپری چند منظوره به صورت هفتگی تمیز کنید.

نظافت ماهانه

نظافت کانال های بالا: کانال های بالا که حداقل دو عدد هستند را باید به صورت ماهانه تمیز کنید. با استفاده از اسپری چند منظوره و دستمال نخی می توانید این کار را انجام دهید.

نظافت فصلی

نظافت چرخ دنده های نقاله: با استفاده از برس سیمی، مواد شوینده و دستمال نخی می توانید چرخ دنده ها را تمیز کنید. چرخ دنده ها در سمتی که گیربکس نقاله وجود دارد، قرار گرفته اند. بنابراین به هیچ عنوان از جریان آب برای تمیز کردن این چرخ دنده ها استفاده نکنید. در صورتی که چرخ دنده ها به موقع تمیز نشوند، تجمع چربی باعث چسبندگی و مختل شدن حرکت نقاله می شود.

همچنین بخوانید: بهترین برند فر پیتزا ریلی

نکاتی که در هنگام تمیز کردن و نظافت فر پیتزا ریلی باید توجه کنید

نکاتی که در هنگام تمیز کردن و نظافت فر پیتزا ریلی باید توجه کنید

ایمنی: در هنگام نظافت دستگاه، از دستکش و وسایل حافظتی مناسب استفاده کنید. این کار باعث می شود تا از تماس با مواد شیمیایی و لبه های تیز دستگاه جلوگیری شود.

خاموش کردن دستگاه: قبل از شروع به نظافت، مطمئن شوید که دستگاه خاموش و به صورت کامل از برق کشیده شده است.

اجتناب از آب زیاد: برای جلوگیری از آسب به بخش الکتریکی و مکانیکی دستگاه، از استفاده از آب زیاد حتما خودداری کنید.

بررسی دوره ای: به طور منظم بخش های مختلف دستگاه را بررسی کنید تا از صحت عملکرد آنها اطمینان خاطر داشته باشید و در صورت لزوم، تعمیرات لازم را انجام دهید.

با رعایت تمامی نکات گفته شده، می توانید اطمینان حاصل کنید که فر پیتزا ریلی شما همیشه در بهترین وضعیت عملکردی قرار دارد و پیتزا های شما با کیفیت بالا پخته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *