امروزه کباب پز های تابشی یکی از پرطرفدار ترین نوع کباب پز صنعتی می باشد که در داخل کشور تولید می شوند. این کباب پز با نام های دیگری از جمله کباب پز بدون دود، کباب پز اتوماتیک و کباب پز گازی در بازار شناخته شده است. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی تابشی و یا امواج فرابنفش می تواند گرمای مورد نیاز را برای پخت کباب فراهم کند. این دستگاه به هیچ عنوان باعث از بین رفتن طعم و عطر لذیذ گوشت نمی شود و پختن کباب با سوختن گاز در مشعل های تابشی، سرامیک های نسوز سطح مشعل می سوزند. در این صورت دمای سطح مشعل نزدیک به 1000 درجه ی سانتی گراد می رسد. کباب‌ پز تابشی براساس نیاز خریدار می‌تواند هم با گاز شهری و هم با گاز کپسول LPG کار کند. رستوران‌ دارها، تالارها، هتل‌ها، باشگاه‌ها و کترینگ‌ها براساس نوع فعالیت خود، می‌توانند یکی از مدل‌های مختلف کباب‌ پز تابشی بدون دود را انتخاب کرده و از آن‌ها در آشپزخانه خود استفاده نمایند.

کباب پز تابشی چه مزایا و معایبی دارد؟

کباب پز تابشی به دلیل سادگی و کارایی خود، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و یکی از گزینه های پرکاربرد برای پخت و پز هستند. این کباب پز ها به راحتی برای تمام افراد قابل استفاده است و حتی در محیط های محدود آپارتمانی نیز می توانند به کار گرفته شوند. با تمام این مزایا و ویژگی ها، معایب کباب پز تابشی را نباید خیلی راحت کنار گذاشت و حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

مزایای استفاده از کباب پز تابشی

استفاده از کباب پزهای تابشی برای پخت مواد غذایی از مزیت‌های فراوانی اعم از پخت کامل و یکنواخت، سرعت پخت بالاتر از کباب پز چدنی و منقل ذغالی کباب، زمان کوتاه‌تر برای پخت غذا، حفظ طعم و مزه اصلی غذا، کاهش چربی و چربی‌های اضافی در غذا، حفظ ویتامین‌ها و مواد مغذی در غذا پخت بدون دود و کمک به سلامتی بیشتر آشپز، مصرف کم گاز، عدم نیاز به هود سانتریفیوژ و… برخوردار است.

1. زمان کمتر

کباب پز تابشی به دلیل استفاده از اشعه مادون قرمز، کباب را به سرعت می‌پزد. همچنین به دلیل استفاده از چراغ‌های تابشی، زمان کمتری برای پخت غذا نیاز دارد. با استفاده از آن، شما می‌توانید به صورتی تقریباً خودکار، کباب‌های خود را تهیه کنید. همچنین شما مطمئن خواهید بود که طعم و عطر اصلی مواد حفظ می‌گردند.

مزایا و معایب کباب پز تابشی چیست؟

2. آشپزی بدون دود

یک مزیت مهم در کباب پز تابشی عدم ایجاد دود در آن است. ریختن روغن و چربی غذا روی سطوح داغ عامل ایجاد دود در فرآیند پخت است. در طراحی کباب پزهای تابشی روغن و چربی غذا روی سطوح داغ نمی‌ریزد و یک سینی آب نیز در کف کباب پز تعبیه شده و علاوه بر ایجاد بخار از تولید دود نیز جلوگیری می‌کند. برخلاف کباب پزهای سنتی، به دلیل عدم استفاده از زغال چوب، باعث کثیف شدن محیط نمی‌شود.

3. پخت یکنواخت

مزیت دیگر استفاده از حرارت تابشی در کباب پز تابشی، نفوذ عمقی حرارت به گوشت و ایجاد یکنواختی در پخت آن است. به عبارت دیگر، حرارت تابشی باعث پخت یکنواخت آن از داخل به خارج می‌شود. این موضوع سبب می‌گردد تا کباب طراوت و طعمی خوشایند داشته‌باشد.

4. کنترل دما

در کباب پز تابشی صنعتی، معمولاً دستگاه کنترل دما نیز وجود دارد. این دستگاه به کمک حسگرها و ترموستات‌ها، دمای مشعل را کنترل و تنظیم می‌کند. به این معنا که می‌توان دمای پخت کباب را به دلخواه تنظیم کرده و به بهترین نتیجه پخت رسید.

معایب کباب پز تابشی چیست؟

معایب های کباب پز تابشی به عوامل مختلفی بستگی دارد و مانند هر وسیله ی دیگری شامل مزایا و معایبی می باشد. قیمت انواع کباب پز نسبت به اجاق‌های قدیمی و سنتی بالاتر بوده و ممکن است برای برخی از افراد مقرون به‌صرفه نباشند. همچنین به توجه و نظارت دقیقی بر دمای پخت و مراقبت و نگهداری از خود دستگاه نیاز است. با استفاده از آن‌ها به دلیل تابش حرارتی، احتمال ایجاد تغییرات شیمیایی در غذا وجود دارد. برخی از افراد ممکن است اعتقاد داشته باشند که این روش پخت باعث خشک شدن گوشت می‌شود. به دلیل استفاده از چراغ‌های تابشی، خطر سوختگی نیز در صورت عدم توجه به دستگاه وجود خواهد داشت.
عده ای نیز معتقد هستند برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از چراغ‌های تابشی ممکن است به سرطان منجر شود. همچنین شاهد وجود یک ایراد بزرگ دیگر در این نوع کباب پزها هستیم و آن هم وزن بسیار بالای آن است. از دیگر معایب کباب پز تابشی می توان به فضای بسیار زیادی را اشغال می‌ نماید و همین امر می‌تواند حمل و نقل آن‌ها را دشوار سازد اشاره کرد. به همین دلیل برای استفاده در خانه یا مکان‌هایی از جمله تراس، بالکن و… مناسب نیستند.

همچنین بخوانید: کباب پز چی بخرم؟

کباب پز تابشی چیست؟

استفاده از کباب پز تابشی ممکن است به سرطان منجر شود؟

از دیگر معایب کباب پز تابشی می توان به ایجاد بیماری و سرطان اشاره کرد که اگر کباب در شرایط غیراستاندارد تهیه شود، نه تنها سالم نیست، بلکه ممکن است مضر و در مواردی حتی سرطان‌زا نیزباشد. بعضی از افراد معتقد هستند که استفاده از برخی دستگاه‌های پخت تابشی ممکن است مواد مضری را در غذا ایجاد کند و به سرطان منجر شود که این یک موضوع مورد بحث است. تعدادی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده بیش از حد از چربی‌های گوشت در این دستگاه ممکن است خطر سرطان را افزایش دهد؛ اما هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید یا رد این ادعا نیاز است. به هر حال انتخاب دستگاه‌های با کیفیت و استفاده درست از آن‌ها اهمیت بسیاری دارد.

طبق ادعایی دیگر اما دستگاه‌های کباب پز صنعتی موجود در بازار که معمولاً با نام کباب پزهای تابشی شناخته می‌شوند. مناسب‌ترین پیشنهاد برای مراکز طبخ غذا هستند. این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بدون دود یا سوزاندن لایه‌ رویی کباب باعث پخت لایه‌ای آن شوند. این دستگاه‌ها در ابتدا به‌واسطه انتقال حرارت سریع تابشی، یک لایه سخت روی کباب تشکیل می‌دهند، این لایه مانع از خروج رطوبت و سایر مواد مغذی و معطر از کباب می‌گردد. در ادامه‌ی فرآیند پخت کباب، حرارت ملایم ثابت و یکنواخت از سطح بیرونی کباب به داخل آن منتقل می‌شود و موجب پخت کامل و یکنواخت کباب می‌گردد.

تفاوت کباب پز تابشی با کباب پزهای سنتی

تفاوت کباب پز تابشی با کباب پزهای سنتی شامل نحوه پخت، طعم و مزه غذا، و نگهداری از مواد مغذی است. همچنین نحوه نگهداری از کباب پز تابشی نیز باید با دقت و به روش صحیح صورت گیرد تا عمر مفید دستگاه افزایش یابد.

1. منبع گرما

تفاوت اصلی میان کباب پز تابشی و کباب پزهای سنتی در استفاده از منابع گرمای مختلف است. کباب پزهای سنتی از حرارت مستقیم که از طریق گاز یا برق به غذا منتقل می‌شود، مانند زغال چوب یا گاز برای پخت کباب استفاده می‌کنند. در حالی که کباب پزهای تابشی حرارت به صورت غیرمستقیم از طریق چراغ‌های تابشی و اشعه مادون قرمز برای این منظور استفاده می‌نمایند.

2. کیفیت غذا

از دیگر تفاوت‌های کباب پز تابشی با ذغالی، آماده‌سازی کباب‌ها به صورت آبدار است. در واقع چون در پخت غذا با کباب پز تابشی، حرارت به صورت غیر مستقیم به غذاها می‌رسد، مواد خوراکی خشک نخواهند شد. در صورتی که اگر کباب‌ها را برای طولانی مدت روی زغال قرار دهید، به سرعت خشک خواهند شد. کباب پز تابشی می‌تواند رطوبت و آب گوشت و مرغ را بیشتر از کباب پزهای ذغالی حفظ کند.

3. میزان حرارت

گرما و حرارت تولیدی توسط کباب پزهای تابشی نیز در مقایسه با مدل‌ های ذغالی بیش‌تر است و این حرارت به ابعاد و مدل دستگاه بستگی دارد. کباب پزهای تابشی می‌توانند حرارتی برابر با ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه فارنهایت را تولید کرده و از نظر حرارت و گرما قدرت بیش‌تری دارند.

4. سرعت پخت

از آنجایی که حرارت و گرمای تولیدی توسط کباب پزهای تابشی نسبت به انواع کباب پز سنتی بیش‌تر است، مواد غذایی با سرعت بیش‌تری طبخ می‌شوند. در واقع مدت‌زمان پخت مواد غذایی به نوع آن‌ها بستگی دارد؛ اما معمولاً مواد خوراکی مختلف در مدت ۲ تا ۳ دقیقه در کباب پزهای تابشی حاضر خواهند شد.

5. امنیت

دیگر تفاوت‌ کباب پزهای تابشی و ذغالی امنیت این دستگاه‌ها است. در واقع کباب پزهای تابشی در مقایسه با مدل‌ های زغالی امن‌تر هستند؛ چرا که برای روشن کردن کباب پز ذغالی باید از مواد آتش زا استفاده نمایید که ممکن است خطرآفرین باشد. در صورتی که روشن کردن و استفاده از کباب پزهای تابشی این چنین نیست و این دستگاه‌ها کاملاً امن هستند.

معایب کباب پز تابشی

نحوه نگهداری از کباب پز تابشی

برای نگهداری از کباب پز تابشی، می‌توانید دستورالعمل‌های تولید کننده را دنبال کرده و دستگاه را با دقت و بهداشت محافظت کنید. همچنین پاک کردن مداوم دستگاه پس از استفاده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای تمیزکردن کباب پز تابشی، باید دستگاه را از برق جدا کنید و پس از سرد شدن، با یک دستمال خشک تمام قسمت‌های دستگاه را تمیز نمایید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه در محل خشک و خنک نگهداری می‌شود و از آسیب‌های مکانیکی و خطرات حرارتی در امان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *