بدون شک تمامی آشپز ها سعی می‌کنند هنگام پخت و پز فر خود را کثیف نکنند، اما باز هم بعد از گذشت چند روز فضای داخلی فر از چربی، جرم و مواد خوراکی انباشته می شود و نیازمند به تمیزکاری و نگهداری مناسب می‌باشد. نحوه نگهداری فر پیتزا بسیار حائز اهمیت است، زیرا با کثیف ماندن این بخش از آشپزخانه کیفیت طبخ غذا به شدت افت خواهد کرد. حتی در بسیاری از حالات ممکن است فر دچار خرابی و در نهایت منجر به آتش سوزی شود. در نتیجه شما هر چه سعی داشته باشی که هنگام پخت و پز فر پیتزا را تمیز نگه دارید باز هم نیازمند به تمیز کاری هر چند وقت یکبار خواهید بود.

نکات درباره نحوه تمیز کردن فر پیتزا

مهم‌ترین نکات درباره نحوه تمیز کردن فر پیتزا

در صورتی که شما از فر خود به صورت روزانه استفاده می‌کنید، بدون شک باید فر را حداقل هفته‌ای یک بار تمیز کنید. در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید بدون شک نشان دهنده نیازمند بودن فر به تمیزکاری خواهد بود:

  • درب فر از چربی و یا روغن انباشته شده است
  • در کف فر شاهد باقی مانده غذا شدید و یا کف فر به نظر سوخته برسد
  • با روشن کردن فر بوی سوختگی احساس کنید
  • با روشن کردن فر دود غلیظی بلند شود

برخی از مهم‌ترین نکاتی که شما در خصوص نحوه نگهداری فر پیتزا باید بدانید به شرح زیر می‌باشد:

فر باید در هنگامی که خنک شده است تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در این راه تمیز کردن فر در حالت خاموش و هنگامی است که به صورت کامل خنک شده است. بدون شک هیچ‌کس از سوختن خوشحال نمی‌شود و یا حتی از بروز آتش سوزی! در صورتی که شما با یک دستمال خنک به سراغ تمیز کردن فر داغ بروید بهتر است منتظر بروز آتش سوزی باشید. در نتیجه تأکید می‌شود که فر باید سر باشد تا بتوان آن را تمیز کرد.

نحوه نگهداری فر پیتزا ریلی و تمیز کردن آن

در صورتی که فر پیتزا شما ریلی است، بهتر است مطمئن شوید که فر شما از برق کشیده شده باشد. در مرحله اول برای تمیز کردن این فرها باید نوار نقاله را در بیاورید و تمیز کننده دستگاه فر ریلی را بر روی آن اسپری کنید. در این راه فراموش نشود که زبانه‌های فر ریلی را نیز تمیز کنید تا پنیر و باقی مانده ی غذا را از بین ببرید. تمامی زبانه‌های فر باید تمیز شود. هنگامی که اجزای جدا شده به صورت کامل خشک شدند آن‌ها را در سر جای خود قرار دهید.

نحوه نگهداری فر پیتزا رومیزی و تمیز کردن آن

شما در این راه دقیقاً باید همان مراحلی را بروید که در خصوص تمیز کردن فر ریلی از جمله فر پیتزا نوژن دهنه ۵۰ را رفته‌اید. فرهای رومیزی به دلیل داشتن سینی‌های مخصوص برای خمیر پیتزا بسیار راحت‌تر از دستگاه خارج می‌شوند و تمیز کردن آن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

همچنین بخوانید: راهنمای استفاده از فر پیتزا ریلی

مهم‌ترین نکات درباره نحوه تمیز کردن فر پیتزا

راه‌هایی برای افزایش کیفیت و طول عمر فر پیتزا

برای نگهداری از انواع فر پیتزا و افزایش طول عمر آن نیاز به راهنمایی دارید! راه‌هایی که شما به راحتی با استفاده از آن‌ها می‌توانید کیفیت پخت رو دو چندان کنید و طول عمر دستگاه خود را دو برابر کنید به شرح زیر هستند:

1. تمیزی و نظافت مستمر

شما باید بعد از هر بار استفاده از فر پیتزا ذرات خوراکی و خمیر باقی مانده داخل فر را پاک کنید. به هیچ عنوان در خصوص تمیز کردن فر از مواد شیمیایی نسوز استفاده نکنید، زیرا این کار باعث بروز آسیب‌های جدی به دستگاه می‌شود. در این راه بهتر است به سراغ استفاده از اسفنج‌های نرم و مرطوب بروید و سپس با استفاده از دستمال خشک فر را پاک کنید.

2. استفاده از قالب پیتزا

در هنگام استفاده از فر پیتزا از جمله فر پیتزا نوژن دهنه ۷۰ پیشنهاد می‌شود از قالب‌های پیتزا استفاده کنید. این قالب‌ها باعث توزیع یکنواخت حرارت در طول پخت پیتزا می‌شود. علاوه بر این موضوع این قال از چسبیدن پیتزا به سطح فر نیز جلوگیری می‌کند. در نحوه نگهداری فر پیتزا پیشنهاد می‌شود که قالب را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید، تا از بروز هر نوع آسیب و یا خراش جلوگیری کنید.

3. استفاده از سنگ پیتزا

در صورتی که فر پیتزا شما دارای سنگ پیتزا می‌باشد باید آن‌ها را به خوبی تمیز کنید. برای نحوه نگهداری فر پیتزا در صورتی که سنگ پیتزا وجود داشته باشد باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از آب گرم و بدون هیچ نوع مواد شیمیایی به سراغ تمیز کاری آن بروید. لازم به ذکر است به هیچ عنوان سنگ‌های پیتزا را در داخل ماشین ظرف شویی قرار ندهید.

4. عدم استفاده از ظروف فلزی

به هیچ عنوان در داخل فر پیتزا از ظروف فلزی استفاده نکنید، زیرا این کار باعث تغییر در توزیع حرارت و زمان پخت می‌شود. به جای استفاده از این ظروف به سراغ استفاده از قالب پیتزا، سنگ پیتزا و یا سینی‌های نچسب بروید.

5. نگهداری در محل مناسب

فر پیتزا باید در یک محل خشک و خنگ نگهداری شود. در صورتی که از دستگاه خود به مدت طولانی استفاده نکنید بهتر است گاز دستگاه را به صورت کامل قطع کنید و در صورت امکان برای آن از پوشش‌های محافظتی استفاده کنید.

همچنین بخوانید: بهترین برند های فر پیتزا ریلی

راه‌هایی برای افزایش کیفیت و طول عمر فر پیتزا

6. قبل از استفاده فر را گرم کنید

قبل از پخت فراموش نشود که باید به اندازه کافی فر را گرم کنید. این نکته در نحوه نگهداری فر پیتزا به شما کمک می‌کند تا دمای بهتری برای پخت پیتزا داشته باشید.

7. سرویس و نگهداری‌های مرتب

در این راه شما باید کارهایی اعم از بررسی و تعویض عناصر گرمایشی، بازرسی وضعیت کلی فر، تمیز کردن هر نوع زباله و… را انجام دهید تا باعث افزایش عمر دستگاه خود شوید.

8. ذخیره سازی ایمن

در صورت که شما قصد دارید از دستگاه خود برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، بهتر است دستگاه را در یک مکان مناسب نگهداری کنید و از تمیز و خشک بودن فر اطمینان داشته باشید. به هیچ عنوان دستگاه را در برابر گردوغبار، دمای بسیار شدید و رطوبت قرار ندهید.

9. اجتناب از گرمای بیش از حد

دستگاه‌های فر پیتزا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در برابر دمای بالا از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ اما این امر بدان معنا نیست که شما دستگاه را در برابر معرض حرارت شدید قرار دهید! گرمای بیش از حد می‌تواند به اجزای فر شما آسیب‌های جدی ای وارد کند. به این نکته توجه داشته باشید حرارت بیش از حد علاوه بر آسیب رساندن جدی عملکرد دستگاه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

10. به طور مرتب مهروموم‌ها را بررسی کنید

بهتر است به صورت هفتگی مهروموم و حتی واشرهای اطراف درب فر را بررسی کنید. زیرا با گذشت زمان ممکن است فرسوده شوند و یا دچار شل شدگی شوند. این امر باعث از دست دادن حرارت و پخت ناکارآمد می‌شود. در صورت مشاهده هر نوع خراب و یا آسیب بهتر است آب‌بندی‌ها را تعویض کرده تا حرارت بهینه حفظ شود.

11. اجتناب از تغییرات ناگهانی دما

تغییرات ناگهانی دمای دستگاه می‌تواند باعث ایجاد بیش از حد بر روی دستگاه فر شود، این امر منجر به ترک و یا آسیب‌های احتمالی می‌شود. به هیچ عنوان فر را در معرض آب سر و یا تغییرات شدید دمایی قرار ندهید. بعد از تمیز کردن و یا جا به جا کردن دستگاه مطمئن شوید که خنک شدن آن به تدریج صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *