امروزه کافی شاپ و کافه رستوران ها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند و روز به روز رقابت این کسب و کار افزایش پیدا می کند. اگر شماهم قصد راه اندازی کافی شاپ را دارید نیاز است که ابتدا با چالش ها و مشکلاتی که قبل و بعد از راه اندازی ممکن است پیش بیاید آشنا شوید. قبل از راه اندازی کافی شاپ باید تمامی این مسائل و مشکلات آن را بررسی کنید و این مشکلات می تواند شامل هزینه راه اندازی، هزینه خرید تجهیزات آشپزخانه و جذب مشتری باشد.

بررسی چالش‌های رایج در راه‌ اندازی کافی شاپ

کافی شاپ‌ها مکان‌هایی هستند که معمولاً نوشیدنی‌های غیرالکلی و غذا‌های سبک و سنگین را سرو می‌کنند. در تمام کشور‌ها معمولاً این مکان را جایی برای معاشرت و گفت‌وگوی مردم با یکدیگر می‌شماسند. در واقع کافی شاپ‌ به مکانی گفته می‌شود که مانند یک رستوران کوچک عمل کرده و تمرکز آن سرو نوشیدنی‌های گرم و سرد است؛ اما باید بدانیم که برای راه‌اندازی هر مکانی چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارند که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

چالش‌های رایج در راه‌ اندازی کافی شاپ

1. بی حوصلگی و تصمیمات ضعیف از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ

یکی از دلایل رایج مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ کمبود اطلاعات، بی‌حوصلگی و تصمیم‌گیری‌های نادرست می‌باشد. در اکثر مواقع  تنها برای این‌که کار خود را زود آغاز کرده و کسب و کارمان را به سرعت راه بیندازیم، بدون این‌که از قبل تصمیم درستی بگیریم اقدام به انجام این کار می‌کنیم. به‌عنوان مثال همواره در تلاش هستیم تا یک مکان‌ ایده‌آل مطابق با تصور ذهنمی‌مان بیابیم؛ اما با مشکلاتی روبرو می‌شویم و این امر بر موفقیت کسب و کار ما تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین تصمیم‌گیری‌های عجولانه می‌توانند باعث شکست ما در مسیر کار شوند.

2. مفهوم بودن کسب و کار

داشتن یک‌ ایده عالی برای ایجاد کسب و کار کافی نمی‌باشد. شما برای انجام این کار نیازمند برنامه‌ریزی هستید. نوشتن یک مفهوم خوب به مشتریان و شرکای شما این اجازه را می‌دهد تا تصویر ذهنی خوبی از‌ ایده کسب و کار شما داشته‌باشند. برای این‌که بتوانید این موضوع را درک کنید باید تحقیقات بازاریابی انجام دهید؛ زیرا باید این اطلاعات را کسب نمایید که کافی شاپ را برای چه افرادی باز می‌کنید و مخاطب هدف شما چه کسانی هستند.

3. مجوز‌های لازم از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ

زمانی که یک طرح تجاری درست را تهیه کرده‌اید، اکنون باید با ارگان‌هایی که مجوز اجرای کسب و کار کافی شاپ را در اختیار شما قرار می‌دهند، تماس بگیرید و شرایط قانونی را از آن‌ها جویا شوید. بدون مجوز‌های درست به شما اجازه راه‌ اندازی کسب و کار کوچک داده نخواهد شد. اطمینان حاصل نمایید که همه مجوز‌ها و تاییدیه‌ها را دارید و برای انجام این کار از قبل فکر کنید تا وقت خود را هدر ندهید.

4. هویت و مزیت رقابتی از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ

کافی شاپ‌ها را می‌توانید در هر کجای شهر مشاهده کنید. بنابراین صاحبان کافی شاپ‌ها باید برای آ‌نها هویتی را به وجود آورند. مشتریان هدف خود را مشخص کنید که چه کسانی هستند و باید چه فضایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید. هنگامی که مخاطبین هدف خود را مشخص کرده‌اید با یافتن مکان و تنظیم منو و انجام کار‌هایی مانند انتخاب نام، از بحران هویت جلوگیری نمایید. همچنین برای این‌که بتوانید از رقبا پیشی بگیرید، باید کار‌هایی را انجام دهید که آن‌ها انجام نمی‌دهند. به‌عنوان مثال ارائه بازی‌های رومیزی یا سرو غذای خانگی.

5. مکان مناسب از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ

یکی از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ پیدا کردن مکان مناسب می‌باشد. بعضی از مکان‌ها قیمت بالایی دارند و گران هستند یا این‌که خیلی کوچک بوده و در وضعیت نامناسبی قرار دارند؛ در نتیجه اطمینان حاصل کنید که نیاز‌های شما با نیاز بازار هماهنگ هستند. ممکن است نیازی به اجاره یک مکان بزرگ نداشته باشید. در صورتی که کار شما رو به رشد باشد، می‌توانید آن را گسترش دهید. اطمینان حاصل نمایید که از افتتاح یک کافه در مرکز شهر سود خوبی به دست می‌آورید. امکان این‌که راه‌اندازی کافه در جا‌های دیگر شهر پرسودتر باشد، وجود دارد؛ در نتیجه قبل از این‌که مکانی را اجاره یا بخرید موقعیت آن را در نظر بگیرید.

همچنین بخوانید: ایده خلاقانه برای راه اندازی کافی شاپ

بررسی چالش‌های رایج در راه‌ اندازی کافی شاپ

6. تجهیزات با کیفیت

اگر بودجه لازم برای خرید همه تجهیزات کافی شاپ را ندارید، سعی کنید در حالی که مشغول به حل سایر مسائل مربوط به ایجاد کسب و کار خود هستید، به تدریج خرید خود را نیز انجام دهید. می‌توانید بعضی از لوازم را پس از شروع به کار تهیه نمایید تا به روز باشید. می‌توانید از مشاوره و پیشنهادات افرادی که تامین‌کننده تجهیزات کافه هستند، استفاده کنید. شما می‌توانید همه تجهیزات از جمله اسپرسو ساز صنعتی خود را به یکباره از آن‌ها بخرید و آن‌ها می‌توانند با راهنمایی‌های خود شما را به مشتری ثابت تبدیل کنند. بعد از این‌که تجهیزات و لوازم مورد نیاز خود را خریداری نموده‌اید، اکنون احتیاج به نصب و نگهداری از آن‌ها دارید. افرادی را انتخاب کنید که خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند.

7. حضور رقبا از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ

کافی شاپ‌هایی که در مناطق پرجمعیت حومه شهر یا شهر‌های بزرگ قرار دارند، همواره در حالت رقابت شدید می‌باشند. کافه‌های کوچک و مستقل باید بدانند که چطور می‌توانند مشتریان را به سمت خود جذب کنند و چگونه مشتریانی وفادار دائمی داشته‌باشند. کافه‌های زنجیره‌ای بزرگ معمولاً راحت‌تر می‌توانند مشتریان را به سمت خود جذب نمایند؛ اما کافه‌های مستقل برای جذب مشتری باید سخت تلاش کنند. برای این‌که رقبا را عقب بزنید و برجسته شوید، مهم‌ترین کار ایجاد یک هویت خاص برای کسب و کار است. برای مثال با شناخت نوع مشتریان هدف خدمات خاصی را به آن‌ها ارائه دهید که دیگر رقبا ارائه نمی‌دهند.

8. طراحی و چیدمان کافه از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ

راه‌ اندازی کافی شاپ به شما این امکان را می‌دهد تا شخصاً از منو گرفته تا گزینه‌های چیدمان صندلی و دکوراسیون را تصمیم‌گیری کنید. از مهم‌ترین مسائلی که در طراحی و چیدمان اهمیت زیادی دارند این است که چطور فضایی را به وجود بیاورید که مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.

9. امور مالی از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ

افرادی که کافی شاپی را راه‌اندازی می‌کنند، سرمایه اولیه مورد نیاز برای افتتاح کافه را نادیده می‌گیرند. شما به سرمایه زیادی برای اجاره ساختمان، استخدام نیرو، خرید مواد غذایی و خرید مبلمان و دکوراسیون و از جمله تجهیزات کافی شاپ نیاز دارید. داشتن سرمایه کافی این کسب و کار جزء چالش‌های مهم می‌باشد. همچنین برای مدیریت امور مالی و حسابداری نیز باید یک نرم‌افزار حسابداری کافی شاپ داشته باشید.

10. تصمیم‌گیری در مورد منو

طراحی منوی کافی شاپ هم یک مساله مهم در جذب مشتری می‌باشد که به مشتری کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد آیا به کافه شما بیاید یا نه. تعادل در منو بسیار مهم است؛ زیرا اگر منوی شما کوتاه باشد، برای مشتری محدودیت ایجاد می‌کند و اگر زیاد طولانی باشد مشتری سردرگم می‌شود. برای این‌که بتوانید یک منوی متعادل طراحی کنید،  نظر مشتریان را جویا شوید. به‌عنوان مثال اگر کافی شاپ شما در هنگام ناهار مشتریان کارمند زیادی دارد، باید ساندویچ را در منوی خود قرار دهید. همچنین اگر مشتریان شما کودک به همراه دارند، غذا و نوشیدنی مناسب کودک را ارائه دهید.

11. خدمات مشتری

کیفیت خدمات نیز از عوامل موثر و مهم در موفقیت کافی شاپ می‌باشد. حتی اگر منوی عالی داشته باشید، باز هم خدمات ضعیف باعث از دست دادن مشتریان می‌شوند. خدمات مناسب سبب جذب مشتریان وفادار و حفظ آن‌ها می‌گردند.

همچنین بخوانید: راه اندازی کافه رستوران

معایب راه‌ اندازی کافی شاپ

12. مدیریت کارکنان

کافی شاپ‌ها اگر به‌درستی فعالیت خود را انجام دهند و مدیریت شوند، به آسانی به دارایی یک تجارت تبدیل می‌گردند. برای کارمندان خود زمانی بگذارید تا اهداف کار را برای آن‌ها مشخص نمایید.

13. موجودی و روش‌های قیمت‌گذاری

کافی شاپ‌ها باید هزینه‌ها را مدیریت کنند. پایین نگهداشتن هزینه‌های مدیریت، بسیار مهم است. افرادی که در این زمینه موفق نیستند ممکن است با هزینه‌های بسیار زیادی مواجه گردند. آگاهی از هزینه‌های مواد اولیه بسیار مهم می‌باشد؛ زیرا ممکن است دچار نوسان شده و قیمت آن تغییر کند و در نتیجه شما نیز در قیمت‌گذاری دچار مشکل شوید.

14. بهداشت محیط

در آشپزخانه کافه‌ها گاهی اوقات معمولاً استاندارد‌های بهداشتی رعایت نمی‌شوند. حفظ بهداشت بسیار مهم می‌باشد. برای این‌که از آلوده شدن غذا ممانعت به عمل آید، می‌بایست حرکات بهداشتی به پرسنل آموزش داده شوند. اطمینان حاصل نمایید که آشپزخانه، یخچال و قسمت‌هایی که غذا در آن‌ها آماده می‌شوند، تمیز و ایمن هستند. همه تجهیزات را ضد عفونی نماییدو به‌درستی از آن‌ها نگهداری کنید.

15. خدمات آنلاین

بیشتر کافه‌ها از خدمات آنلاین استفاده می‌کنند. اگر شما هم خواهان پیشرفت خود هستید، باید این خدمات را ارائه دهید.

16. نداشتن مجوز لازم برای راه‌ اندازی کافی شاپ

یکی از مشکلات راه‌ اندازی کافی شاپ نداشتن مجوز لازم برای به افتتاح آن می‌باشد. مانند هر کسب و کار دیگری راه‌ اندازی کافی شاپ نیز نیازمند مدارک و مجوز‌های لازم است. پروانه کسب برای این کار نشان دهنده مشروعیت کار شما است. در واقع مشتریان هنگامی که این مجوز را مشاهده می‌نمایند، به شما اطمینان خواهند کرد. نداشتن این مجوز به منزله نداشتن صلاحیت شما در‌ راه اندازی کافی شاپ می‌باشد و در نتیجه نمی‌توانید مشتریان وفادار را به سمت خود جذب کنید.

چرا اغلب کافی شاپ‌ها دچار شکست می‌شوند؟

از دلایل مهم شکست کافی شاپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ظاهر نامناسب یا دکوراسیون کلیشه‌ای

در صورتی که ظاهر کافی شاپ شما مناسب نباشد، راه‌ اندازی آن نیز اشتباه است؛ زیرا کافی شاپ نیازمند یک مکان با متراژ مناسب بوده و در آن باید میز و صندلی، مبل، وسایل تزئینی و کتابخانه وجود داشته‌باشند. کافی شاپ نیازمند آراستگی هنری می‌باشد که قبل از مراجعه مشتری به آن‌جا، بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و او را جذب نماید و مخاطب احساس کند که می‌تواند ساعت‌ها در آن‌جا آرام باشد و لذت ببرد. به همین خاطر دکوراسیون نقش موثری در جذب مشتری دارد.

اخلاق نامناسب متصدی کافی شاپ

اخلاق در کافی شاپ بسیار مهم می‌باشد. در صورت استخدام متصدی برای کافی شاپ خود حتماً فردی را انتخاب کنید که اخلاق و رفتار او با محیط کافی شاپ متناسب باشد. در واقع اخلاق متصدی رابطه مستقیمی با سود کافی شاپ دارد.

حسابداری کافی شاپ

بدون شک یکی از دلایل اصلی شکست کافی شاپ‌ها، حسابداری نادرست آن است. برای این‌که بتوانید یک حسابداری درست در کافی شاپ خود داشته باشید، بهتر است از نرم‌افزار حسابداری کافی شاپ استفاده کنید که یک مدیر مالی ماشینی معتبر می‌باشد و می‌تواند ساز و کار و هوای کافی شاپ شما را اندازه‌گیری کرده و به شما گزارش دهد.

موزیک ناهمسو

برای راه‌ اندازی یک کافی شاپ باید وقت و انرژی کافی بگذارید. در صورتی که موزیک و سیستم صوتی نادرستی در کافی شاپ شما وجود داشته باشد، کافی شاپ با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. موزیک خوب می‌تواند به ماندگاری مشتریان در محیط کافی شاپ کمک بسیاری نماید.

سرویس بهداشتی

از عوامل دیگر که در جذب مشتری کافی شاپ‌ها موثر می‌باشد، سرویس بهداشتی است. سرویس بهداشتی که بوی بدی داشته باشد باعث می‌شود تا مشتریان کافی شاپ را ترک کنند. قبل از راه‌اندازی کافی شاپ حتماً یک هواکش و زیرساخت تخلیه مناسب را برای این مکان در نظر بگیرید.

عدم نظرسنجی از مخاطبان در خصوص کیفیت خدمات کافی شاپ

نظرسنجی از مشتریان می‌تواند نقاط ضعف شما را نمایان سازد و آگاهی از آن می‌تواند گامی برای جذب مشتری شما باشد. در واقع با نظرسنجی از مشتریان به آن‌ها احترام می‌گذارید و مهم‌تر از آن می‌توانید با وی ارتباط برقرار نمایید.

چگونه از نارضایتی مشتریان جلوگیری کنیم؟

  • مساله را شخصی نکنید.
  • مشتری را به سمت واقعیت سوق دهید.
  • مشتری را آرام و مطمئن کنید.
  • ابراز همدردی کنید.
  • به مشتری اطمینان خاطر دهید.
  • راه حل را بیان کنید.
  • با مشتری بحث نکنید.
  • از بروز مشکلات مشابه جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید: تفاوت اسپرسو ساز نیمه صنعتی و خانگی

مزایا و معایب راه‌ اندازی کافی شاپ

داشتن منوی حرفه‌ای چگونه به رشد کافی شاپ کمک می‌کند؟

منوی حرفه‌ای فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید با مشتری خود به‌خوبی ارتباط برقرار کنید و وی را با محصولات خود آشنا سازید. برای این‌که نوع غذا و نوشیدنی را در کافی شاپ خود به‌طور دقیق مشخص کنید و‌ ایده‌های نوین و تازه‌ای برای کافی شاپ خود طراحی نمایید، باید یک منوی خوب داشته‌باشید. منوی شما نباید کوچک طراحی شود. همچنین منو را روی دیوار نصب کنید و از گچ‌های رنگی برای نوشتن منوی خود استفاده نمایید.

یک منوی خوب و حرفه‌ای دارای تناسب رنگ با فضای کافی شاپ می‌باشد. از موارد دیگری که منوی شما را حرفه‌ای جلوه می‌دهد و باعث جذب مشتری می‌شود، نوع نوشتاری شما و لحن نوشتاری است که شخصیت کافی شاپ را نشان می‌دهد. طراحی حرفه‌ای صفحات منو و عکس‌های با کیفیت در آن  در جذب مشتری موثر بسیار هستند. در واقع می‌توان گفت زمانی شما یک منوی کافی شاپ حرفه‌ای دارید که در آن از غلط املایی و تایپی به دور باشید.

مزایا و معایب راه‌ اندازی کافی شاپ

راه‌‌اندازی یک کافی شاپ معمولاً مزایا و معایبی دارد که در زیر به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای راه‌ اندازی کافی شاپ

  • سود مالی
  • گردهم آوردن افراد
  • تعیین زمان برنامه‌ریزی توسط خودتان
  • شریک کردن دیگران در یک قهوه عالی

معایب راه‌ اندازی کافی شاپ

  • تردید به خود
  • نگرانی‌های مالی
  • عدم ثبات وضعیت اقتصادی و رقابت زیاد
  • کنار آمدن با مشتریان ناراضی
  • کار بیشتر، درآمد کمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *