یخچال صنعتی، یکی از تجهیزات مهم است که در بسیاری از صنایع غذایی، رستوران ها، کافی شاپ ها و فروشگاه های بزرگ، با هدف نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب طراحی شده اند. با این حال، یکی از مشکلات رایج یخچال های صنعتی، برفک زدن می باشد. علت برفک زدن یخچال صنعتی ایستاده مغازه نه تنها می تواند کارایی یخچال را کاهش دهد، بلکه باعث می شود مصرف انرژی افزایش یابد و همچنین مواد غذایی آسیب ببینند و خراب شوند. در ادامه به بررسی علت های برفک زدن یخچال صنعتی می پردازیم.

چه دلایلی باعث برفک زدن یخچال صنعتی می شود؟

علت برفک زدن یخچال صنعتی ایستاده مغازه می تواند مشکلات جدی برای مصرف انرژی و کارایی این دستگاه وارد کند. با شناسایی و رفع مشکل اصلی برفک زدن، از جمله جلوگیری از رطوبت، نگهداری و بررسی سیستم های آب بندی و تخلیه و تنظیمات مناسب دما می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

دلایلی باعث برفک زدن یخچال صنعتی

1. ورود رطوبت به داخل یخچال صنعتی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین علت برفک زدن یخچال ایستاده مغازه، ورود رطوبت به داخل دستگاه می باشد. هرگاه که درب یخچال در طولانی مدت باز بماند و یا به دفعات زیاد و مکرر باز و بسته شود، باعث می شود که رطوبت داخل یخچال، وارد محیط بیرون شود و سرمای خود را از دست بدهد. این رطوبت در تماس با سطوح سرد داخلی یخچال، باعث ایجاد برفک می شود.

2. نقض در سیستم آب بندی درب یخچال

سیستم آب بندی درب یخچال ایستاده ویترینی یا همان لاستیک دور درب، باید کاملا محکم و مهر و موم شده بسته شود، تا از ورود هوای مرطوب به داخل یخچال صنعتی جلوگیری کند. هرگونه نقض یا خرابی در این دستگاه می تواند باعث ورود هوا و در نتیجه موجب برفک در این نوع یخچال ها شود. بررسی و تعویض به موقع لاستیک دور درب می تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.

3. تنظیمات نادرست دما

تنظیمات دمای یخچال صنعتی باید به درستی و با دقت انجام شود. دمای بسیار پایین می تواند باعث برفک زدن یخچال صنعتی شود. به این دلیل که هوای سرد نمی تواند رطوبت را به خوبی نگهدارد و این رطوبت می تواند به صورت برفک در یخچال ایجاد شود. بررسی منظم تنظیمات دما و اطمینان از درست بودن آن می تواند باعث کاهش برفک در یخچال شود.

4. خرابی سنسور های دما و رطوبت

یخچال های صنعتی معمولا به سنسور های دما و رطوبت مجهز هستند که وظیفه ی آنها کنترل محیط داخلی یخچال می باشد. خرابی یا عملکرد نادرست این سنسور های دما می تواند باعث تنظیمات نادرست و یکی از علت های برفک زدن یخچال صنعتی می باشد. بررسی و تعویض به موقع سنسور های معیوب می تواند از ایجاد برفک جلوگیری کند.

5. مشکلات در سیستم تخلیه

سیستم تخلیه ی یخچال ها برای جلوگیری از تجمع آب حاصل از ذوب برفک ها طراحی شده است. مسدود شدن مسیر تخلیه و یا خرابی در این سیستم می تواند باعث جمع شدن آب و در نتیجه برفک ایجاد شود. بررسی به موقع و تمیز کردن منظم مسیر تخلیه می تواند این مشکل را برطرف کند.

6. گذاشتن نامناسب مواد غذایی

گذاشتن مواد غذایی گرم و یا مرطوب در داخل یخچال هتلی می تواند یکی از علت های برفک زدن یخچال ویترینی می باشد. اگر این مواد غذایی به صورت فشرده و یا بدون فضای کافی برای گردش هوا چیده شوند باز یخچال برفک می زند. بهتر است که مواد غذایی قبل از قرار دادن در داخل یخچال صنعتی، خنک شوند و همچنین فضای کافی را برای جریان هوای مناسب بین آنها را در نظر بگیرید.

به طور کلی در فضای داخلی یخچال دما پایین است و هوای سرد در آن جریان دارد، زمانی که هوای گرم و مرطوب بیرون به هوای سرد یخچال برخورد کند، منجر به برفک زدن یخچال می شود.

از دیگر دلایل برفک زدن یخچال های صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تنظیم صحیح دما و رطوبت یکی از دلایل می باشد. اگر دمای داخل یخچال بیش از حد بالا یا پایین باشد، ممکن است برفک تشکیل شود.
  • مشکل در عملکرد قطعات داخلی یا سیستم خنک کننده، مشکلات در کمپرسور، گاز خنک‌کننده یا سایر بخش‌های مرتبط می‌تواند باعث برفک‌زدن یخچال های صنعتی شود.
  • عدم تهویه مناسب در یخچال که اگر سیستم تهویه یا فن‌های هوای اطراف یخچال به درستی کار نکنند، ممکن است برفک تشکیل شود.
  • عدم تعویض منظم یا نادرست لاستیک های درب یخچال، باعث به وجود آمدن درز می شود که هوا از آن وارد یا خارج می شود همین عامل سبب می شود یخچال برفک ببندد.
  • مستهلک شدن بدنه دستگاه می تواند باعث فرسوده شدن بدنه یا ضربه دیدن آن، باعث برفک زدن یخچال صنعتی می شود.
  • اگر یخچال بیش از حد پر باشد، آن همه غذا از گردش خوب هوا در درون یخچال جلوگیری می‌کند. پس یخچال را زیاد پر نکنید تا گردش هوا وجود داشته باشد.
  • از باز و بسته کردن مداوم و مکرر درب یخچال صنعتی بپرهیزید.
  • عوامل محیطی نظیر گرد و غبار

راهکار های از بین بردن برفک یخچال صنعتی

راهکار های از بین بردن برفک یخچال صنعتی

ایجاد برفک می تواند یک مشکل جدی باشد زیرا می تواند دمای دستگاه را بیش از حد گرم نگه دارد، که منجر به خراب شدن مواد غذایی، بوی نامطبوع و خرابی قطعات می شود. همچنین با آب شدن برفک ها، فضای بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد. برای از بین بردن برفک های یخچال صنعتی، می توانید مطابق روش های زیر عمل کنید:

  1. کلیه محتویات یخچال را خالی کنید.
  2. دو شاخه برق را بکشید و یخچال را خاموش کنید. خود به خود گرم شدن یخچال بسیار بهتر است، چون استفاده از سشوار برای آب کردن برفک ها، ممکن است باعث آسیب به قطعات دستگاه شود.
  3. بعد از آب شدن برفک، یخچال را خشک و تمیز کنید، سپس می توانید یخچال را روشن کنید. سرد شدن یخچال کمی زمانبر است بلافاصله پس از روشن کردن یخچال مواد غذایی را داخل آن نگذارید.

نکته مهم: هنگام آب كردن برفک مراقب باشید که آب به اجزای الکتریکی مثل اتصالات لامپ ، ترموستات و کمپرسور یخچال ورود نکند. از کاردک پلاستیکی برای ضربه زدن به برفک استفاده کنید تا جداره ها آسیب نبینند، آسیب دیدن جداره ها باعث آب پس دادن یخچال می شود.

روش دیگری که برای برفک زدایی یخچال صنعتی وجود دارد استفاده از فن می باشد. فن می تواند به گردش هوای گرم در یخچال کمک کند، به همین دلیل استفاده از فن در هوای گرم بهترین عملکرد را دارد و برای کسانی که یخچال عمیق در گاراژ یا انباری خود دارند خیلی مناسب است. برای این کار یک فن را رو به روی یخچالی که درش باز است قرار دهید، می بینید که جریان هوا به ذوب شدن سریع برفک کمک زیادی می کند. با توجه به میزان برفک، زمان برای برفک زدایی متفاوت است.

راه هایی که باعث جلوگیری از برفک زدن یخچال صنعتی می شوند

ساده ترین راه حل این است که یخچالی با ویژگی بدون یخ زدگی تهیه کنید. معمولا برفک زدن، در نمونه های قدیمی یخچال های صنعتی اتفاق می افتد. هنگامی که قطعاتی مثل المنت، برد الکتریکی، کندانسور خراب شوند حتی یخچال ضد برفک هم برفک می زند. لازم است بر اساس راهنمایی‌های تولید کننده، برای جلوگیری از خرابی های احتمالی، وضعیت قطعات یخچال صنعتی را به طور مداوم چک کنید. در ادامه به یکسری راهکار ساده برای جلوگیری از برفک زدن یخچال صنعتی اشاره کرده ایم که می تواند برایتان مفید باشد.

  • مطمئن شوید که درب یخچال به طور کامل بسته شده باشد تا هوای گرم و رطوبت داخل یخچال نگردد.
  • مطمئن شوید که دمای یخچال به طور مناسب تنظیم شده باشد. دمای پیشنهادی برای یخچال حدود 3-5 درجه سانتی‌گراد می باشد. در مقاله ی نحوه تنظیم درجه یخچال ایستاده به صورت کامل توضیح داده ایم که دمای مناسب برای این نوع یخچال ها چقدر است. برای تبدیل فارنهایت به سانتی گراد از فرمول رو به رو استفاده می کنند : 1.8C=(F-32)/ )
  • از پر کردن یخچال به حد اشباع پرهیز کنید تا هوا بتواند به طور موثر اطراف محتویات یخچال جریان یابد.
  • به منظور رطوبت کمتر داخل یخچال، غذاهای گرم را قبل از قرار دادن در داخل یخچال، به دمای اتاق برسانید.
  • یخچال را به طور منظم تمیز کنید و از تشکیل لکه‌ یا رسوبات جلوگیری کنید، مسدود شدن راه تهویه، ممکن است باعث برفک زدن شود.
  • از اسپری فریزر یخ زدایی استفاده کنید.
  • استفاده از سیستم‌های ضد برفک زدن بسیار مفید است. بررسی کنید که آیا یخچال شما دارای سیستم‌هایی برای جلوگیری از برفک زدن مانند بخاری‌های خودکار هست یا خیر؛ اگر بود عملکرد آن را بررسی کنید.
  • اگر رطوبت هوا در داخل یخچال مناسب باشد منجر به تازه ماندن مواد غذایی می شود.
  • فشار فن در یخچال صنعتی برای حفظ دمای مناسب باید تنظیم شده باشد و اگر این فشار بالا باشد، ممکن است موجب برفک زدن یخچال شود.
  • سیستم تخلیه آب در یخچال را چک کنید. اگر تخلیه آب به درستی صورت بگیرد از برفک زدگی جلوگیری می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم علت برفک زدن یخچال ایستاده ویترینی، راهکار هایی برای پیشگیری و نحوه برفک زدایی را به صورت کامل توضیح دهیم. فراموش نکنید که باید هر چند وقت یکبار نسبت به از بین بردن برفک یخچال صنعتی اقدام نمایید. اگر یخچال صنعتی شما هر یکی دو ماه یا هر چند هفته یکبار، احتیاج به برفک زدایی دارد باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. توجه داشته باشید که یخچال سالم هم هر چند ماه یکبار نیاز به برفک زدایی دارد.

مقالاتی که پیشنهاد می شود حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *