ژیگلور فر اجاق گاز یکی از قطعات کاربردی و ضروری در اجاق گاز صنعتی می باشد که هنگام تعویض آن باید نکاتی را در نظر گرفت. با توجه به اینکه ژیگلور یک وسیله حیاتی در فر است، تعویض آن در صورت نیاز بسیار مهم است و می تواند به بهبود کیفیت غذاها و صرفه جویی در هزینه های انرژی در آشپزخانه صنعتی شما کمک کند. چند مشکل وجود دارد که می تواند در اثر عدم تعویض ژیگلور قدیمی فر، به وجود آید. با خواندن راه حل های مفید و کاربردی در این مقاله می توانید ماندگاری و کیفیت فر اجاق گاز خود را افزایش دهید.

ژیگلور فر اجاق گاز کجاست؟

اگر ژیگلور فر اجاق گاز خراب شود، عملکرد گاز کاملا مختل می شود و به همین دلیل تعویض این قطعه در صورتی که دچار اشکال یا ایرادی شده باشد، بسیار ضروری است. وظیفه ژیگلور این است که گاز را به محل ایجاد شعله برساند. خراب شدن ژیگلور فر سبب می شود که فرد نتواند به درستی روشن شود و کار کند. در اجاق گازهای فر دار، این قطعه در فر قرار می گیرد و به همین دلیل دسترسی به آن و تعویض کردنش ساده است. اما در اجاق گازهای بدون فر، ژیگلور در زیر صفحه اجاق قرار دارد و برای دسترسی به آن باید صفحه رویی برداشته شود.

ژیگلور فر اجاق گاز کجاست

انواع ژیگلور اجاق گاز

ژیگلور اجاق گاز ممکن است در اندازه ‌ها، شکل ‌ها و طرح ‌های مختلفی وجود داشته باشند. اما به طور کلی انواع ژیگلورهای اجاق گاز را در  دو دسته ژیگلور گاز شهری و ژیگلور گاز مایع تقسیم بندی می کنند. ژیگلور گاز شهری یا “رگولاتور گاز”، قطعه‌ ای است که در شبکه‌های گاز شهری برای تنظیم فشار گاز و تأمین گاز با فشار مناسب استفاده می ‌شود. این قطعه معمولاً در نزدیکی محل نصب اجاق گاز و یا دیگر لوازم گازی قرار دارد و به وسیله یک لوله گاز به شبکه گاز متصل می ‌شود. این قطعه از جنس آلیاژ برنج است و مخصوص گاز شهری می باشد. محل قرار گرفتن این قطعه در اجاق گازهای مختلف ممکن است متفاوت باشد.

ژیگلور گاز مایع مخصوص گاز مایع است و از جنس آلیاژ برنج ساخته می شود. تفاوت نوع  ژیگلور گاز شهری و نوع ژیگلور گاز مایع این قطعه در اندازه قطر سوراخ های روی آن ها می باشد. سوراخ روی ژیگلور گاز شهری نسبت به ژیگلور گاز مایع بزرگ تر است.

نحوه تعویض ژیگلور فر اجاق گاز

برای تعویض ژیگلور فر اجاق گاز، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از هر کاری، اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز خاموش شده و اتصال برق آن قطع شده است.
  • محل نصب ژیگلور فر را پیدا کنید. این قطعه معمولاً در پشت فر و در نزدیکی شیر گاز قرار دارد.
  • ژیگلور فر را باز کنید و آن را با ژیگلور جدید جایگزین کنید. مطمئن شوید که ژیگلور جدید با ژیگلور قبلی شرایط و اندازه یکسانی دارد.
  • پس از جایگزینی ژیگلور، پیچ ‌ها را برگردانید و دوباره ببندید.
  • سوپاپ شیر گاز را باز کرده و فشار گاز را برای بررسی اشکال چک کنید.
  • در نهایت، اتصال برق اجاق گاز را برقرار کرده و اجاق گاز را روشن کنید.

همچنین بخوانید: کباب پز برقی بهتره یا گازی؟

ژیگلور فر کباب پز کجاست؟

تعویض ماسوره فر اجاق گاز

برای تعویض ماسوره فر اجاق گاز، می ‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا شیر گاز را ببندید.
  • ماسوره فر را از پشت فر جدا کنید. برای این کار، پیچ‌ های آن را باز کرده و ماسوره را جدا کنید.
  • ماسوره جدید را در محل قبلی ماسوره قرار دهید و پیچ ‌ها را مجدداً ببندید.

توصیه می ‌شود برای تعویض ماسوره فر اجاق گاز، به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید.

تعویض ژیگلور گاز صفحه ای

برای تعویض ژیگلور اجاق گاز صفحه ‌ای، می ‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  • قبل از هر کاری، اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز خاموش شده و اتصال برق آن قطع شده است.
  • صفحه رویی اجاق گاز را باز کنید تا به صفحه زیرین اجاق گاز دسترسی پیدا کنید.
  • با دسترسی به صفحه زیرین اجاق گاز محل قرار گرفتن ژیگلور را خواهد دید.
  • پیچ های موجود را باز کرده و ژیگلور قبلی را جدا کنید.
  • ژیگلور جدید را در محل مناسب قرار دهید و پیچ ‌ها را مجدداً ببندید.

ژیگلور فر اجاق گاز کجاست؟

ژیگلور کباب پز کجاست؟

برای تعویض ژیگلور کباب پز صنعتی نیز تنها کافی است تا با باز کردن پیچ های ژیگلور قبلی و جدا کردن آن، ژیلگلور جدید را در جای آن قرار دهید. اگر ژیگلور کباب پز شما مخصوص گاز شهری است و شما می خواهید از کپلسول برای روشن شدن شعله های کباب پز خود استفاده کنید، باید ابتدا ژیگلور گازی شهری را با ژیگلور مخصوص گاز مایع عوض کنید.

تعویض ژیگلور اجاق پلوپز

برای تعویض ژیگلور در اجاق گاز پلوپز باید ابتدا مطمئن شوید اجاق پلوپز خاموش است. سپس ژیگلور قدیمی را با باز کردن پیچ هایی که دارد از اجاق پلوپز جدا کنید. ژیگلور جدید را با دقت در جای خود قرار داده و  پیچ های آن را ببندید.

تعویض ژیگلور گاز مایع به شهری

برای تعویض ژیگلور گاز مایع به شهری نیاز است ابتدا اجاق گاز را خاموش کرده و شیر اصلی گاز را ببندید. سپس سر شعله های اجاق گاز را با پیچ گوشتی دوسو باز کنید. ژیگلور قدیمی را با استفاده از آچار فرانسه از سر شعله جدا کنید. ژیگلور جدید را در سر شعله قرار بدهید و با آچار فرانسه محکم کنید. سر شعله ها را دوباره با استفاده از پیچ گوشتی دوسو ببندید. شیر اصلی را باز کنید و اجاق گاز را روشن کنید.

 تعویض ژیگلور تنور گازی

ژیگلور در تنور گازی، برای بهبود توزیع حرارت در داخل تنور و کاهش مصرف انرژی استفاده می ‌شود. به طور کلی، تعویض ژیگلور تنور گازی باید توسط فنی ‌کاران ماهر و با توجه به نوع و مدل تنور صورت گیرد. اما در ادامه نکاتی برای تعویض ژیگلور تنور گازی آورده شده است که ممکن است به شما کمک کند:

  • بررسی نوع ژیگلور: قبل از تعویض ژیگلور، باید نوع و مدل آن را بشناسید. برای این کار می‌ توانید به دفترچه راهنمای تنور گازی یا سایت تولید کننده مراجعه کنید.
  • خاموش کردن تنور: برای تعویض ژیگلور، باید ابتدا تنور گازی را خاموش کرد و صبر کنید تا سرد شود.
  • باز کردن درب تنور: پس از خاموش کردن تنور، باید درب آن را باز کنید. در صورتی که درب تنور مهر و موم دارد، باید ابتدا آن را با دقت باز کرد.
  • باز کردن ژیگلور قدیمی: برای تعویض ژیگلور قدیمی، باید آن را با دقت باز کنید. بهتر است از دستکش یا حتی یک دستمال برای گرفتن ژیگلور استفاده کنید تا دست ‌هایتان آسیب نبیند.
  • نصب ژیگلور جدید: پس از خارج کردن ژیگلور قدیمی، باید ژیگلور جدید را به دقت نصب کنید. برای این کار باید نحوه نصب ژیگلور را با دقت مطالعه کرده و به دقت اجرا نمایید.
  • بستن درب تنور: پس از نصب ژیگلور جدید، باید درب تنور را با دقت بسته و تنور گازی را روشن کرده تا عملکرد ژیگلور جدید را بررسی کنید.

همچنین، بهتر است در صورت عدم اطمینان به مهارت خود در تعویض ژیگلور، از کمک فنی‌ کاران ماهر در این زمینه استفاده کنید.

همچنین بخوانید: چرا کباب پز گازی دود میکند؟

تعویض ژیگلور فر اجاق گاز

 از کجا بدانیم مشکل اجاق گاز از کجاست؟

مشکلات مختلفی ممکن است در اجاق گاز شما به وجود آید، از جمله عدم روشن شدن شعله، شعله ‌ی غیرعادی، بوی نامطبوع، خاموش شدن شعله در حین پخت و پز و غیره. برای تشخیص مشکلات اجاق گاز و پیدا کردن راه‌ حل مناسب، می‌ توانید از روش ‌های زیر استفاده کنید:

  • بررسی وضعیت شعله: اگر شعله اجاق گاز شما به شکل غیرعادیی می ‌سوزد، ممکن است مشکل از ورود هوا به شعله باشد. در این صورت، می ‌توانید با تنظیم درست شعله و بررسی وضعیت شعله، به راحتی مشکل را رفع کنید.
  • بررسی خط گاز: اگر شعله اجاق گاز شما به طور کامل خاموش شده است، ممکن است مشکل از خط گاز باشد. در این صورت، می ‌توانید با بررسی خط گاز و اطمینان حاصل کردن از عدم بسته بودن شیر گاز، مشکل را رفع کنید.
  • بررسی بوی نامطبوع: اگر اجاق گاز شما بوی نامطبوعی دارد، ممکن است مشکل از خود اجاق گاز، چربی روی شعله یا خط گاز باشد. در این صورت، می ‌توانید با تمیز کردن اجاق گاز و شعله، بررسی وضعیت خط گاز و استفاده از مواد شوینده مناسب، به راحتی مشکل را رفع کنید.

در کل، برای تشخیص مشکلات اجاق گاز، بهتر است ابتدا وضعیت شعله، خط گاز و سایر قطعات اجاق گاز مانند ژیگلور اجاق گاز را بررسی کنید. در صورتی که نتوانستید مشکل را رفع کنید، بهتر است با تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

تفاوت ژیگلور گاز شهری و مایع

تفاوت مهم و اساسی بین ژیگلور گاز شهری و مایع در ساختار سوزن یا پستانک استفاده شده در آنها می باشد. ژیگلور گاز شهری سوزن و یا پستانک بزرگ تری و سوراخ بزرگتر دارند. این ویژگی به این دلیل است که فشار گاز شهری به طور معمول کمتر از فشار گاز مایع می باشد. این ویژگی باعث می شود که در صورت استفاده از سوزن گاز شهری با سوخت گاز مایع، گاز بیشتری برای احتراق آزاد شود. همچنین باعث سوختن ناقص به دلیل ترکیب نشدن درست با هوا می شود.

آموزش تصویری تعویض ژیگلور اجاق گاز قدیمی

نحوه تعویض ژیگلور فر اجاق گاز نحوه تعویض ژیگلور فر اجاق گاز نحوه تعویض ژیگلور فر اجاق گاز نحوه تعویض ژیگلور فر اجاق گاز نحوه تعویض ژیگلور فر اجاق گاز

همچنین بخوانید: بهترین مارک کباب پز

تعویض سوزن کباب پز گازی

تعویض سوزن کباب پز نیازمند دقت و نکات ایمنی است. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید. تمامی این مراحل به شما کمک می کند که سوزن کباب پز گازی را به درستی تعویض کنید. اگر احساس می کنید که این کار ها دشوار است، بهتر است از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید.

قطع گاز: ابتدا مطمئن شوید که جریان گاز قطع شده است و سپس شیر اصلی گاز را ببندید تا هیچ گازی به دستگاه نرسد.

خاموش کردن دستگاه: مطمئن شوید که کباب پز خاموش است و همچنین خنک شده است تا از سوختگی یا آسیب دیدگی جلوگیری کنید.

باز کردن درب کباب پز: درب کباب پز را باز کنید تا به سوزن ها دسترسی پیدا کنید. در برخی از مدل ها ممکن است که نیاز باشد، قطعاتی را باز کنید تا به سوزن دسترسی داشته باشید.

یافتن سوزن معیوب: سوزنی که باید تعویض شود را شناسایی کنید. این سوزن ها معمولا در وسط شعله پخش کن ها قرار دارند.

باز کردن سوزن قدیمی: از ابزار مناسب مانند پیچ گوشتی یا آچار برای باز کردن سوزن قدیمی استفاده کنید. به آرامی و آهستگی سوزن را باز کنید تا به بقیه قطعات آسیبی نزنید.

تمیز کردن محل سوزن: محل نصب سوزن را تمیز کنید تا از هرگونه رسوبات و یا چربی پاک شود.

نصب سوزن جدید: سوزن جدید را در محل خود قرار داده و با دقت محکم کنید. مطمئن شوید که سوزن به درستی و محکم نصب شده است.

بررسی اتصالات: پس از نصب سوزن، اتصالات گازی و قطعات باز شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی در جای خود قرار گرفته است.

باز کردن جریان گاز: شیر گاز را باز کنید و مطمئن شوید که هیچ نشتی گازی وجود ندارد. اگر مطمئن نیستید، از یک محلول صابونی استفاده کنید و روی اتصلات را ببندید. اگر حباب ها تشکیل شد، نشتی وجود دارد و باید اتصالات را مجددا بررسی و محکم کنید.

تست عملکرد: کباب پز را روشن کنید و عملکرد سوزن جدید را بررسی کنید و مطمئن شوید که شعله به طور یکنواخت و صحیح روشن می شود.

جمع بندی

همان طور که توضیح دادیم، ژیگلور اجاق گاز یکی از قطعات کاربردی و ضروری در اجاق گازهای قدیمی و جدید است. به همین دلیل تعمیر یا تعویض آن در صورت نیاز باید در اسرع وقت انجام شود تا بیش از حد دچار مشکل نشود. با این حال، برخی از افراد ممکن است با این کار آشنایی کافی نداشته باشند و خطراتی را که ممکن است برایشان به همراه داشته باشد را ندانند. بنابراین، در این مقاله، ما به مروری بر مراحل تعویض ژیگلور در اجاق گاز، کباب پز و گاز صفحه ‌ای پرداختیم. این مقاله برای افرادی که می ‌خواهند ژیگلور را تعویض کنند، جالب و کاربردی است و می‌ تواند به آن ‌ها در انجام این کار کمک کند.

متأسفانه، عدم آگاهی از خطرات و مشکلاتی که ممکن است با تعویض ژیگلور همراه باشد، می ‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در دستگاه‌ های خانگی و حتی آتش سوزی شود. بنابراین، اگر شما این مهارت را ندارید، بهتر است به یک تکنسین مجرب و صاحب تخصص مراجعه کنید تا بتوانند با تخصص خود به نحو احسن این قطعات را تعمیر و تعویض کنند. همچنین، در هنگام تعویض ژیگلور، باید از ابزارهای مناسب و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *