‌‌یخچال صنعتی یکی از مهم ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد که در مکان های تجاری مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، فست فودها و سوپر مارکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یخچال‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که بتوانند مواد را در یک دمای معینی نگهداری کنند. یخچال‌‌ها و فیریزرهای صنعتی جزء لوازم ضروری به حساب می‌آیند و در ابعاد و اندازه‌های مختلف و شکل‌های متفاوتی وجود دارند. این محصولات صنعتی غذا را تازه نگه داشته و برای مدت زمان طولانی از آن نگهداری می‌کنند. یخچال صنعتی با توجه به حجم و ظرفیت بالای خود، برای آشپزخانه‌های صنعتی و کافی شاپ‌ها گزینه‌ای بسیار مناسبی می‌باشند.

یخچال صنعتی چیست؟

این یخچال از نظر اندازه بزرگتر از نوع خانگی است و شکل و مدل آن نیز با انواع خانگی فرق می‌کند. این یخچال‌ها انرژی بیشتری را نسبت به نوع خانگی مصرف می‌کنند؛ زیرا از اپراتور و فن‌های خنک‌کننده قوی و گرم کننده‌های ضد برفک و کمپرسورهایی با کارایی زیاد تشکیل شده‌اند. این کالا برای آشپزخانه‌های صنعتی بسیار با صرفه می‌باشد و ظرفیت بالایی از مواد غذایی را در خود حفظ می‌کند. این یخچال‌های صنعتی با نوع خانگی فرق دارند و براساس موارد استفاده از آن‌ها، تولید و عرضه می‌گردند. یخچال فریزرهای صنعتی مانند یخچال فروشگاهی و یخچال ایستاده، طبق استانداردهای روز در کشور ما به تولید می‌رسند.

یخچال صنعتی چیست؟

انواع یخچال صنعتی

یخچال‌های صنعتی متنوعی وجود دارند که در رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا به انواع متداول یخچال‌های صنعتی اشاره می‌کنیم.

یخچال صنعتی خیلی بزرگ

معمولاً زمانی که از یخچال صنعتی بزرگ صحبت می‌کنیم، در واقع به این معناست که عملکرد این یخچال‌ها مانند سردخانه می‌ماند و دارای فضای کافی برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی می‌باشد. این باعث می‌شود که مقدار زیادی از مواد غذایی در داخل یخچال‌ها خنک باقی بمانند و در عین حال از شلوغی و سنگینی آشپزخانه کم شود. این یخچال‌ها برای جعبه‌های مواد غذایی گوشت، مرغ، ماهی و محصولات غذایی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در رستوران‌های بزرگ، غذاخوری‌ها، هتل‌ها، مهمان سراها و فروشگاه‌های مواد غذایی زنجیره‌ای، این محصولات گزینه بسیار عالی می‌باشند.

یخچال‌ های صنعتی ایستاده یک و دو یا سه بخشی

یخچال ایستاده از یک، دو یا سه بخش تشکیل شده‌اند. این یخچال ها در طیف گسترده‌ای از موسسات مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً بیشتر آشپزخانه‌ها از نوع چند واحدی آن استفاده می‌کنند؛ مخصوصاً در زمان‌هایی که می‌خواهند برای کل هفته مواد غذایی را ذخیره کنند. وسایلی را که آب‌ شده‌اند و معمولاً  روزانه از آن استفاده می‌کنند نیز اغلب در این یخچال‌ها می‌گذارند. با نگهداری این مواد به صورت مستقیم در محیط آشپزخانه، زمان سرویس دهی تسریع می یابد. موارد استفاده از این یخچال‌ها برای مرغ، ماهی، گوشت و محصولات غذایی دیگر مانند سس و چاشنی می‌باشد و بهترین گزینه برای رستوران‌های معمولی و غذاخوری‌های با کیفیت و کافه تریا به حساب می‌آید.

یخچال صنعتی ایستاده درب شیشه‌ای

درب این نوع یخچال‌ها شیشه‌ای است و آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه‌های مواد غذایی و بازارها مشاهده نمایید. درب شیشه ‌ای آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توانید شاهد مواد غذایی داخل یخچال باشید. برای اینکه بتوانید از حداکثر فضا بهره ببرید، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که دارای چندین بخش بوده‌ و طراحی باریکی داشته‌ باشد. موارد استفاده از این یخچال‌ها برای نگهداری غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌‌بندی شده‌ است و بهترین گزینه برای فروشگاه مواد غذایی، کافه تریا و بازارهای خرید و فروش هستند.

همچنین بخوانید: نحوه تنظیم درجه یخچال ایستاده

انواع یخچال صنعتی

یخچال صنعتی ویترینی

یخچال‌های صنعتی ویترینی در عین حال که باعث خنک شدن مواد غذایی می‌شوند، مواد غذایی درون آن‌ها نیز قابل مشاهده هستند. معمولاً نانوایی‌ها برای نگهداری شیرینی‌ها و نان‌ها و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، از این یخچال‌ها استفاده می‌کنند. مواد غذایی مانند گوشت و پنیر هم در این یخچال‌ها نگهداری می‌شوند. بنابراین این یخچال‌ها بهترین انتخاب برای نانوایی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، سوپر مارکت‌ها، کبابی‌ها و پروتئینی‌ها و فروشگاه‌های نوشیدنی‌ها و بازارهای خرید و فروش می‌باشند.

یخچال صنعتی زیر پیشخوان

یخچال و فریزر زیر پیشخوان را معمولاً در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌دهند. این یخچال‌ها برای نگهداری از مواد غذایی کوچک و حتی برای آماده‌سازی غذا مناسب است که می‌توان در زیر پیشخوان آن‌ها را جایگذاری کرد. درب این یخچال‌ها از فولاد ضد زنگ یا درب‌های شیشه‌ای می‌باشد و اغلب برای نگهداری مواد غذایی بسته‌بندی‌ شده‌ و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها همچنین بهترین گزینه برای کافه تریاها، کافه‌ها، دفاتر و اتاق‌های استراحت هستند.

یخچال‌ های صنعتی نوشیدنی

شبیه یخچال زیر پیشخوان می‌باشند و از یک خنک‌ کننده پشتی برخوردار بوده که سرما را به نوشیدنی‌ها و بطری‌های آب منتقل می‌کند. این یخچال‌ها معمولاً دارای دو یا سه بخش می‌باشند. در هنگام انتخاب می‌توانید از مدل‌های یک بخشی و  چهاربخشی نیز استفاده‌ کنید. اغلب برای نگهداری نوشیدنی‌هایی مانند آب، دوغ و نوشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد آن‌ها در کافه رستوران‌ها، کافه تریا و سالن‌ها می‌باشد.

یخچال صنعتی با میز آماده

این نوع یخچال دارای صفحه‌ای برای آماده‌‌سازی می‌باشد و این امکان را به شما می‌دهد تا موادی که آماده‌ شده‌‌اند را در یک فضایی از یخچال نگهداری کنید. مثلاً می‌توانید مواد آماده‌‌شده پیتزا را در قسمت‌هایی از یخچال نگه دارید و سپس روی صفحه پیتزا آن را آماده‌ کنید. بنابراین می‌توانید پیتزای تازه‌ای داشته‌‌باشید. این یخچال‌ها علاوه بر آماده‌سازی پیتزا، برای آماده‌سازی ساندویچ، سالاد و غذاهای دیگر نیز مناسب هستند. از این یخچال‌ها می‌توان برای نگهداری مواد افزودنی و مواد تشکیل دهنده سس‌ها و چاشنی‌ها استفاده کرد و اغلب برای مکان‌هایی که پیتزا، ساندویچ، سالاد یا غذای مخصوص را ارائه می‌دهند، مناسب است.

ویژگی یخچال صنعتی

مطمئناً در هنگام خرید یخچال صنعتی اولین چیزی که به آن توجه می‌کنید، ویژگی آن است. این یخچال‌ها امروز کاربرد فراوانی دارند. در اینجا با چند ویژگی یخچال صنعتی آشنا می‌شویم.

طراحی منحصر به فرد و مدرن

یکی از ویژگی‌های یخچال‌های صنعتی، مدرن بودن آن‌ها می‌باشد. اولین چیزی که در هنگام خرید این یخچال‌ها به چشم می‌آید، طراحی خاص و منحصر به فرد آن‌ها است. مثلاً درب شیشه‌ای و شفاف یخچال می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای جذب مشتری باشد؛ زیرا مشتری می‌تواند مواد غذایی را از بیرون مشاهده کند.

ظرفیت ایده‌آل

یکی از ویژگی‌های یخچال صنعتی ظرفیت ایده‌آل و مناسب آن است. زمانی که شما می‌خواهید این یخچال‌ها را تهیه کنید باید به نیاز خود توجه داشته باشید و به‌دنبال ظرفیت مناسب باشید. در صورتی که از یخچال‌هایی با فضای کافی برای نگهداری مواد غذایی استفاده نکنید، در گذر زمان با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. بنابراین از همان ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرید و یخچال مناسبی برای خود تهیه کنید.

سیستم یخ زدایی خودکار

یکی دیگر از ویژگی‌های یخچال صنعتی مدرن، سیستم یخ زدایی خودکار می‌باشد که بسیار مورد اهمیت است. این سیستم یک ویژگی ایده‌آل برای یخچال‌های صنعتی به حساب می‌آید که از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند. همچنین برای یخ زدایی، دستگاه برنامه‌ریزی قرار می‌دهد که از استرس و دغدغه‌های شما در مورد جمع شدن یخ در یخچال جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: تفاوت کترینگ با رستوران

ویژگی یخچال صنعتی

صرفه جویی در مصرف انرژی و عایق مناسب

یخچال‌های صنعتی از جمله یخچال هتلی مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند. بنابراین در استفاده طولانی مدت از این یخچال‌ها، از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌شود. در واقع منظور از صرفه‌جویی در مصرف انرژی و اتلاف آن در این یخچال‌ها، نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی بدون مصرف انرژی زیاد برق می‌باشد.

کلاس بندی رتبه آب و هوا

یکی از ویژگی‌های دیگر یخچال‌های صنعتی، رتبه‌بندی درست و مناسب آب و هوا است؛ زیرا مواد غذایی باید با توجه به شرایط آب و هوایی خنک نگهداری شوند.

درب به خود بسته شونده

از دیگر ویژگی‌های یخچال صنعتی، درب خودبسته‌ شونده آن می‌باشد. این ویژگی بسیار مهم است؛ زیرا اگر این مسئله نادیده گرفته شود ممکن است پس از خرید یخچال، درب آن خوب بسته نشود و باز بماند. به‌دلیل اهمیت کنترل دمای محصولات غذایی، نباید از این مسئله غافل شد.

کاربرد یخچال صنعتی

کاربرد یخچال صنعتی نسبت به نوع خانگی، بسیار بیشتر می‌باشد و در نتیجه استفاده از این یخچال اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه برای نگهداری از مواد غذایی بتوانیم دمای مناسب و ایده‌آلی را آماده کنیم، استفاده از یخچال صنعتی ضروری است. از کاربردهای مهم یخچال صنعتی می‌توان نگهداری از مواد شیمیایی و پتروشیمی و نگهداری از تجهیزات نوشیدنی را نام برد.

مزیت استفاده از یخچال های صنعتی

یخچال‌های صنعتی، مانند یخچال‌های دو درب منازل ما، برای خرده‌فروشان مواد غذایی و سایر مشاغلی که نیاز به نگهداری مقدار زیادی غذا در دمای ثابت دارند، بسیار کارآمد هستند. سوالی که برای شما ممکن است پیش‌آمده باشد این است که مزایای یخچال صنعتی چیست. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می‌شود:

  1. فضای ذخیره‌سازی کافی: یخچال‌های صنعتی فضای زیادی برای نگهداری محصولات غذایی فاسدشدنی دارند. اندازه متوسط یخچال‌های صنعتی بزرگ 140 سانتی‌متر است. این ویژگی به مشاغلی مانند رستوران‌ها کمک زیادی می‌کند تا بتوانند میزان موردنیاز از مواد غذایی را بدون نگرانی در آن نگهداری کنند.
  2. صرفه‌جویی در هزینه: یخچال‌های صنعتی بزرگ و اتاق‌های یخچالی، می‌توانند مواد غذایی زیادی را به طور یکجا ذخیره کنند. ازاین‌رو می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌های کسب‌وکار خود صرفه‌جویی کنید زیرا دیگر نیازی به جایگزینی مواد غذایی فاسد شده نخواهید داشت. علاوه بر این، یک یخچال صنعتی کم‌مصرف به استفاده کمتر از برق و کاهش هزینه قبض برق شما کمک می‌کند.
  3. قابل‌اطمینان: باوجوداینکه این یخچال‌ها از نظر مصرف برق مقرون‌به‌صرفه هستند، اما درعین‌حال می‌توانند باقدرت کافی کار کنند. بسیاری از یخچال‌های صنعتی بزرگ حاوی کمپرسورهای بزرگی هستند که مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در دمای بسیار سرد نگه می‌دارند. درحالی‌که برخی دیگر از کمپرسورهای کوچک‌تر برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در دماهای پایین‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  4. امکان شخصی‌سازی: در راستای نیازهای منحصربه‌فرد شما و کسب‌وکارتان، یخچال‌های صنعتی قابلیت شخصی‌سازی شدن دارند. شما می‌توانید چیدمان آن‌ها را بر اساس نیازتان تغییر دهید تا به‌راحتی در محل مناسب شما قرار گیرد. تنظیمات دمای داخلی را نیز می‌توانید به‌گونه‌ای تنظیم کنید که شرایط مناسب را برای ذخیره‌سازی محصولات غذایی خاصی خود فراهم آورید.

معرفی قطعات یخچال صنعتی

یخچال‌ها، همانند سایر وسایل، از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که به کارکرد صحیح و بهینه آن‌ها کمک می‌کنند. در اینجا به بررسی چهار قطعه اصلی یخچال‌های صنعتی می‌پردازیم که با تجهیزات ساخت سردخانه نیز اشتراکاتی دارند:

  1. کمپرسور: این قطعه، مسئول افزایش فشار گاز سرمایشی است. گازی که دارای فشار کم و دمای پایین است، وارد کمپرسور می‌شود و اینجا توسط فشار بالا به گازی با دمای بالا تبدیل می‌شود که سپس از کمپرسور خارج می‌شود.
  2. کندانسور: این مبدل حرارتی، گاز پرفشار و گرمی که از کمپرسور خارج می‌شود را دریافت و گرما را از آن به بیرون می‌دهد. انتخاب و استفاده از یک کندانسور مناسب می‌تواند به طور چشمگیری بازدهی یخچال صنعتی شما را افزایش دهد.
  3. دستگاه انبساط: وظیفه این سیستم ایجاد افت فشار پس از خروج گاز از کندانسور است. این افت فشار باعث خنک شدن گاز و آماده برای ورود به مبدل حرارتی بعدی می‌شود.
  4. اواپراتور: این مبدل حرارتی دوم، با جذب گرما، نقش پایانی را در چرخه گاز سرمایشی ایفا می‌کند و گاز را به دمای مطلوب برای محیط تنظیم می‌کند.

این اجزا در یک یخچال صنعتی به هماهنگی کامل کار می‌کنند تا دمای محیط را در مقادیر مطلوب و ثابت نگه دارند و مواد غذایی را در شرایط ایده‌آل نگهداری کنند.

فریزر صنعتی چیست؟

فریزر صنعتی نیز مانند یخچال صنعتی است؛ اما به کمک ترموستات دمای پایین‌تری در آن به وجود می‌آید. همچنین از یک گاز مبرد که دمای تبخیر آن پایین می‌باشد مانند گاز فریون ۱۲ نیز استفاده می‌شود. دمای فریزرهای صنعتی باید ۱۴ درجه سردتر باشد تا غذا را نگهداری کند.

انواع فریزر صنعتی

فریز صنعتی به‌صورت صندوقی و ایستاده وجود دارد که در زیر به توضیح آن می‌پردازیم.

صندوقی که حداکثر ۶ درب دارد و شیشه درب آن‌ها به شکل محدب یا صاف است. فریزر صنعتی معمولاً جای کمی را اشغال می‌کند و برای محیط‌های کوچک بسیار مناسب می‌باشد. این فریزرها را می‌توانید در هایپر مارکت‌ها و بستنی فروشی‌ها مشاهده کنید.

فریزر ایستاده که برای نگهداری از گوشت و مرغ و مواد پروتئینی در فروشگاه ‌ها استفاده می‌شود، درب شیشه‌ای و فولادی داشته و به شکل تک درب، دو درب یا ۳ و ۴ و ۶ درب نیز وجود دارد.

همچنین بخوانید: تفاوت منو بوفه با سلف سرویس

تفاوت یخچال صنعتی و خانگی در چیست؟

تفاوت یخچال صنعتی و خانگی در چیست؟

  1. معمولاً یخچال‌های صنعتی و خانگی از نظر ظرفیت و عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند. یخچال‌های صنعتی در محیط‌های تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند و بیشتر برای نگهداری از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها با حجم زیاد مناسب هستند.
  2. ظرفیت یخچال‌های صنعتی از یخچال‌های خانگی بیشتر است. بنابراین می‌توانند از مواد غذایی بیشتری در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها محافظت کنند.
  3. قدرت عملکرد یخچال‌های صنعتی بیشتر می‌باشد و از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار است که توانایی نگهداری از مواد غذایی در دما و رطوبت مطلوب را دارد.
  4. یخچال‌های صنعتی قابلیت تنظیم رطوبت را دارا می‌باشند که می‌توان به‌صورت مجزا برای هر قسمت از یخچال دما را تنظیم نمود.
  5. دوام یخچال‌های صنعتی معمولاً بیشتر از نوع خانگی می‌باشد و برای مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این یخچال‌ها از مواد مقاوم‌ تری تولید شده‌اند.

یخچال صنعتی چگونه کار می‌ کند؟

معمولاً این یخچال‌ها طی یک فرآیند چرخه‌ ای بین صفر تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند. این یخچال‌ها دارای یک اپراتور، یک کمپرسور و یک دستگاه انبساط می‌باشند. گاز سرمایشی به صورت دائم به وسیله کمپرسور به کندانسور می‌‌رود و سپس به وسیله اپراتور وارد دستگاه انبساط می‌شود و مجدداً به کمپرسور بازمی‌گردد. در یخچال‌های صنعتی سرمایش، جاذب گرما از اجسام داخلی می‌باشد و گرما را از طریق تبخیر و میعان از یخچال بیرون می‌فرستد.

طول عمر یخچال صنعتی چقدر است؟

طول عمر یخچال معمولاً ۱۶ سال می‌باشد. فریزرها اغلب بین ۱۲ تا ۲۰ سال کار می‌کنند. معمولاً فریزرها طول عمر بیشتری دارند. این طول عمر به طرز کار و نحوه کار درست یا اشتباه این دستگاه نیز وابسته است. سرویس دوره‌ای یخچال و استفاده درست از یخچال صنعتی، می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد.

نکات مهم هنگام خرید یخچال و فریزر صنعتی

در هنگام خرید یخچال و فریزر صنعتی می‌بایست به نکاتی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه داشته‌ باشید تا بتوانید یک یخچال فریزر صنعتی ایده‌آل را خریداری نمایید.

برند تولید کننده

از نکات مهمی که در هنگام خرید یخچال و فریزر صنعتی باید به آن توجه شود، برند تولید کننده می‌باشد. مسلماً برندهای معتبر محصولاتی را به تولید می‌رسانند که برای انتخاب آن‌ها دغدغه‌ای وجود نداشته‌باشد؛ زیرا این برندها قصد ندارند تا اعتبار چندین ساله خود را با چالش مواجه سازند. در هنگام خرید باید برندهایی را برگزینید که در طولانی مدت رضایت شما را جلب کنند.

ابعاد

ابعاد یخچال نیز از نکات مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه زیادی شود. بهتر است در هنگام خرید به استاندارد بودن ابعاد یخچال توجه نمایید. معمولاً نکته مهمی که در هنگام خرید به آن توجه زیادی می‌شود، درب‌های یخچال هستند. در نظر داشته باشید ابعاد یخچال را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را حمل کرده و جابه‌جا کنید. همچنین یخچال و فریزر صنعتی که انتخاب کرده‌اید باید متناسب با حجم موادی باشد که می‌خواهید در آن نگهداری کنید.

درجه حرارت

کنترل درجه حرارت یخچال برای نگهداری مواد غذایی بسیار مهم می‌باشد. یخچال‌های صنعتی امروزه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به راحتی به حفظ و کنترل دما در محدوده ۳۶ تا ۴۰ درجه فارنهایت می‌پردازند. فریزرها نیز می‌توانند تا منفی ۲ درجه را کنترل کنند.

نوع مواد غذایی

در هنگام خرید یخچال و فریزر صنعتی توجه داشته‌باشید که برای چه نوع مواد غذایی این یخچال‌ها را خریداری می‌کنید. مثلاً مواد غذایی شما پخته یا خام است؛ زیرا هر مواد غذایی باید در شرایط خاصی نگهداری شود.

برچسب انرژی

در هنگام خرید حتماً به برچسب انرژی نیز توجه کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود. هرچه اندازه یخچال بزرگتر باشد، مصرف انرژی نیز بیشتر خواهد بود.

کندانسور

نکته مهم دیگر در هنگام خرید یخچال صنعتی، بررسی کندانسور می‌باشد. بهتر است توجه کنید که کندانسور از کیفیت بالایی برخوردار باشد و زود خراب نشود.

کابینت

یکی از نکات مهم در هنگام خرید این یخچال‌ها، سالم بودن کابینت‌ها می‌باشد. معمولاً برندهای معتبر از سیستم هوشمند در طراحی درب یخچال‌ها استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا درب‌ها زود ساییده نشوند.

همچنین بخوانید: نگهداری از دستگاه اسپرسو ساز

نکات مهم هنگام خرید یخچال و فریزر صنعتی

انواع درب یخچال‌ های صنعتی

یخچال‌های صنعتی درب‌های متفاوتی دارند که در زیر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

درب‌ های شیشه‌ای

مواد غذایی داخل این یخچال‌ها را، می‌توانید مشاهده کنید. در هنگام استفاده از این یخچال‌ها نیازی به باز و بسته کردن درب آن نیست؛ زیرا درب آن شیشه‌ای می‌باشد و مواد آن داخل آن به راحتی قابل مشاهده بوده و پس از انتخاب برای مصرف می‌تواند جدا شود.

درب فولادی ضد زنگ

ساختار آن فولادی می‌باشد و باعث به وجود آمدن عایق بیشتر و خنک ‌سازی بیشتر محصول و صرفه‌جویی در انرژی می‌گردد.

درب چرخشی

درب این نوع یخچال‌ها شبیه یخچال‌های خانگی می‌باشند و مواد داخل آن را به راحتی می‌توانید ببینید و از آن استفاده کنید.

نحوه نگهداری از یخچال و فریزر صنعتی

نظافت و نگهداری از یخچال‌های صنعتی باعث می‌شود تا شما بتوانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. با انجام کارهای زیر می‌توانید یخچال خود را همواره تمیز نگه دارید.

پاک کردن فضای داخلی یخچال

سعی کنید دیواره‌ها و قفسه‌های یخچال را همواره با آب گرم و مواد پاک کننده، پاک کنید. معمولاً این کار را به صورت هفتگی انجام می‌دهند؛ اما اگر یخچال خیلی کثیف باشد، می‌توانید زودتر این کار را انجام دهید.

پاک کردن قسمت بیرونی یخچال

هر هفته به کمک یک پارچه نرم، آب گرم و مواد پاک کننده، قسمت بیرونی یخچال را تمیز کنید. در تلاش باشید تا از پاک کننده‌های کلرمانند روی سطح فولادی یخچال استفاده نکنید.

تمیز کردن سیم پیچ کندانسور

هر سه ماه گرد و غبار و چربی‌ها را از روی سیم پیچ کندانسور تمیز کرده و با جاروبرقی آن را پاک کنید.

بررسی واشرها

ماهی یک بار واشرهای درب را مورد بررسی قرار دهید و آن‌ها را به وسیله یک پارچه مرطوب تمیز کنید. اگر احساس کردید که دچار پارگی یا ساییدگی یا سوراخ شده‌اند، آن‌ها را تعویض نمایید.

قطعات فریزر و یخچال صنعتی

این قطعات شامل کمپرسور یخچال، کندانسور، اپراتور، فیلتر، درایر، لوله مویی، ترموستات، رله استارت، اورلود، هیتر المنت، ترمودیسک، ترموفیوز حرارتی می‌شوند.

چگونه می‌ توانیم دمای یخچال صنعتی را بهینه کنیم؟

برای بهینه کردن دمای یخچال صنعتی باید به نکات زیر توجه داشته‌باشید.

تنظیم ترموستات

تنظیم ترموستات در بهینه کردن دمای یخچال صنعتی بسیار اهمیت دارد. از نکات مهمی که باید در تنظیم دمای این یخچال‌ها رعایت شود می‌توان به نحوه چیدمان مواد غذایی در درون آن‌ها اشاره کرد. چیدن غذاها باید به گونه‌ ای باشد که هوا بتواند به راحتی بین آن‌ها رد و بدل شود و رفت و آمد کند؛ زیرا یخچال‌های فروشگاهی به‌طور مداوم باز و بسته می‌شوند.

چرخاندن دکمه تنظیم دما

پس از یافتن ترموستات، باید دکمه تنظیم دما را پیدا کرده و دمای درونی یخچال را در حالت بهینه قرار دهید. معمولاً دمای بهینه داخل این یخچال‌ها برای محصولات مختلف، متفاوت می‌باشد و متناسب با همان محصول باید تنظیم گردد. به طور مثال دمای نگهداری نوشیدنی‌ها باید زیر صفر و کمتر از نقطه انجماد باشد. همچنین اقلیم‌های جغرافیایی هم بر تنظیم دما تاثیرگذار هستند.

قرار دادن دکمه تنظیم دمای یخچال ایستاده در حالت اولیه

پس از یافتن دمای مطلوب و تنظیم ترموستات روی آن، دکمه‌ای را که دما را تنظیم می‌کند، مجدداً به حالت اولیه خود بازگردانید. بعد از انجام این کار باید چند ساعت منتظر بمانید تا دمای یخچال کاملاً ثابت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *